Met name op het gebied van toneelschrijven is de man-vrouwverhouding sterk uit balans. Dat blijkt uit onderzoek van Theaterkrant en De Toneelmakerij naar de positie van vrouwen op en achter het toneel. Theaterkrant Magazine van september publiceert de conclusies. Vanaf vandaag verkrijgbaar.

Uit onderzoek van Theaterkrant en De Toneelmakerij blijkt dat zo’n twee derde van de teksten die gespeeld worden door de BIS-gezelschappen (toneel en jeugd) is geschreven door mannen – en dat is nauwelijks te verklaren door uitvoeringen van canonstukken. 

Wat dat voor gevolgen heeft, wordt duidelijk als je kijkt naar aantallen regels tekst voor mannelijke en vrouwelijke personages en naar het vrouwbeeld op de bühne. Paulien Geerlings, Nina van Tongeren en Nikki Kuis turfden en analyseerden en delen in Theaterkrant Magazine hun uitkomsten. Imre Besanger en Lieke van Deinsen geven dit probleem in het magazine historische bedding door te wijzen op het vergeten van toneelschrijfsters uit de achttiende eeuw zoals Lucretia van Merken.

Daarnaast bevat het magazine onder meer voorpublicaties van de boeken De Collectieven; een unieke theatergeschiedenis en Dutch Mime. Met deze twee overzichtswerken zit er duidelijk weer wat beweging in de geschiedschrijving van het theater.

Ook The Need for Legacy draagt daaraan bij. Na het schilderij van Rufus Collins, zorgt de groep nu voor een tweede toevoeging aan de portrettengalerij van de Stadsschouwburg Amsterdam. Het onderwerp van dit door Iris Kensmil gemaakte schilderij is het Doe-theater, van Thea Doelwijt en Henk Tjon. Als context bij dit schilderij schrijft Maarten van Hinte een profiel.

De rubriek ‘Doek valt’ staat stil bij het overlijden van architect Wim Quist, regisseur Peter Brook en acteur Cas Enklaar.

Geen abonnement? Test ons abonnement of haal dit nummer los bij een van de verkooppunten. Alle artikelen van Theaterkrant Magazine zijn ook online voor abonnees beschikbaar. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theaterkrant.nl.