Vanaf 2025 vormen makers Alida Dors, Dalton Jansen, Erik Whien, Grande Loge, Khadija El Kharraz Alami, Mathieu Wijdeven, Nastaran Razawi Khorasani, Romana Vrede en Wunderbaum het artistieke hart van Theater Rotterdam. Het theater kiest hiermee ‘voor een grote en diverse makerscommunity, die midden in de samenleving staat en daarvan een goede representatie is’.

De makers van TR staan volgens het gezelschap voor ‘non-conformistisch, vaak interdisciplinair theater, waarin de onuitgesproken regels van theater produceren en presenteren hardop worden bevraagd. Hun betrokkenheid bij actuele maatschappelijke vragen is voelbaar in werk dat uiteenloopt in signatuur en esthetiek. Als geheel beslaat de makerscommunity de volle breedte van de podiumkunsten: van teksttheater tot dans, van fysiek theater en performance tot storytelling en community art.’

Alida Dors
Theatermaker en choreograaf Alida Dors is sinds 2015 als maker verbonden aan Theater Rotterdam en werd er in 2020 artistiek directeur. Ze belichaamt met haar werk de principes van haar eerste grote liefde, de hiphopcultuur: learning by doing, crew mentality en each one teach one.

Dalton Jansen
In de nieuwe danstaal van Dalton Jansen (1993, Rotterdam) komen meerdere disciplines samen, zoals spoken word, hiphop, contemporary en breakdance. Met behulp van de Nieuwe Makerssubsidie van Fonds Podiumkunsten en partnerorganisaties Conny Janssen Danst, DOX en Productiehuis Theater Rotterdam heeft Jansen zijn dansvocabulaire en bewegingstaal verder kunnen ontwikkelen waarmee hij urgente verhalen en perspectieven wil delen. Met zijn eigen gezelschap BlackBirds geeft hij spelers en makers voor wie theater geen vanzelfsprekende keuze was de ruimte om zich artistiek te ontwikkelen.

Erik Whien
Erik Whien (1978, Gendt) werkte als regisseur onder meer bij Toneelschuur Producties en Toneelgroep Oostpool, waar hij van 2008 tot 2013 in de artistieke kern zat. Vanaf 2016 maakt hij onderdeel uit van het vaste makersensemble van Theater Rotterdam. Zijn regies Eindspel, Revolutionary Road en Slachthuis vijf werden geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. Vanaf 2025 is hij naast zijn werk voor Theater Rotterdam ook een van de vaste gezichten van het nieuwe gezelschap Bureau Vergezicht, waar hij samen met theatermakers Anoek Nuyens en Rebekka de Wit voorstellingen gaat maken over macht, klimaat en gedeelde verantwoordelijkheid.

Grande Loge
Grande Loge is een artistiek genootschap dat volgens de overlevering rond 1776 is ontstaan in Suriname ‘als een moksi van Indo-Afro early hiphop, pan kungfu, Suri-futurisme, shinto-spiritualisme, druïde-winti-cultuur en westerse tradities’. In 2018 richtte de Surinaams-Rotterdamse theatermaker en voormalig graffiti-artiest en winnaar van de Gieskes-Strijbis Podiumprijs 2020 Tjon Rockon (Bigi Krakti) en theatermaker, creatief producent, kroeguitbater en dramaturg Hajo Doorn (Bigi Toekang) de Rotterdamse tak van de Loge op. Sindsdien heeft Grande Loge zich, samen met Marieke Holtes (Bigi Sisa), ontwikkeld tot een ‘post-theatre posse gericht op creatieve ontwikkeling, jeugdcultuur, zingevende filantropie en sociale interactie middels vermaak en zelfontplooiing’.

Khadija El Kharraz Alami
Khadija El Kharraz Alami ((1987, Amsterdam) is actrice, theatermaker, performancekunstenaar, dramaturg, onderzoeker en regisseur. Als uitvoerend acteur speelde ze bij gezelschappen als HNT, NNT, Thalia Theater, Theatre Nationale de Strasbourg en Grande Loge. Parallel hieraan heeft ze haar eigen artistieke praktijk opgezet en beweegt ze sinds 2015 in België en Nederland.

Mathieu Wijdeven
Het werk van theatermaker en acteur Mathieu Wijdeven (1991, Tilburg) begint steeds vanuit een symbiotische relatie die mensen aangaan met objecten. In 2021 ging bij Productiehuis Theater Rotterdam zijn solovoorstelling Het waarom beantwoord in première. De voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival (2022), genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs (2022) en de schrijvers – Mathieu Wijdeven en Raoul de Jong – wonnen de Toneelschrijfprijs (2022).

Nastaran Razawi Khorasani
Theatermaker en actrice Nastaran Razawi Khorasani (1987, Iran) maakt intieme solo’s, maar speelt ook in groot ensemblewerk bij onder andere Internationaal Theater Amsterdam, Maas theater en dans en het Ro Theater. Samen met Davy Pieters vormt ze makersduo Kobe. Haar solovoorstellingen Songs for no one en This is not a dance, gemaakt na documentair- en vormonderzoek, speelt zij in binnen- en buitenland. Ze ontving tweemaal de BNG Bank Theaterprijs (2020 en 2021).

Romana Vrede
Romana Vrede (1972, Paramaribo) was als actrice verbonden aan het Onafhankelijk Toneel, Compagnie Dakar, Bogaerdt/VanderSchoot, Bonheur, Theater Artemis, het Noord Nederlands Toneel en Het Nationale Toneel/Theater. In 2016 maakte ze samen met Club Gewalt de voorstelling Who’s Afraid of Charlie Stevens?, over haar verstandelijk beperkte en autistische zoon. In 2020 begon ze aan het project Tijd Zal Ons Leren, waarmee ze bijna-vergeten en verzwegen verhalen van verzetsstrijders tijdens onze koloniale tijd vertelt. In datzelfde jaar debuteerde ze bij Theater Rotterdam als regisseur met de theaterhit The Story of Travis, een grootschalig familie-epos dat ze onder meer maakte met choreograaf Alida Dors en auteur Esther Duysker.

Wunderbaum
Wunderbaum bestaat uit acteurs Maartje Remmers, Marleen Scholten, Matijs Jansen, Walter Bart en Wine Dierickx, en vormgever Maarten van Otterdijk. Hun producties beginnen vaak bij de persoonlijke ervaringen van de makers en hun houding tegenover actuele (identiteits-)politieke kwesties, waarna ze zichzelf actief bevragen en met andere posities confronteren. Het gezelschap is internationaal geworteld en tegelijk sterk verbonden met Rotterdam, met Theater Rotterdam al sinds 2010 als thuishaven en vaste alliantiepartner.

‘Deze makerscommunity is een goede representatie van de stad en ons land van nu’, zegt directeur Alida Dors. ‘Ik denk dat we theater relevanter en sexyer kunnen maken, door doorleefde politieke verhalen de ruimte te geven, verhalen die reflecteren op de wereld van nu. Ik geloof dat het theater met deze stemmen haar verbindende kracht binnen de samenleving kan herpakken.’

De komende jaren wil TR zich ook meer gaan inzetten om de makers uit de community en hun producties internationaal te presenteren. Omgekeerd bindt TR ook internationale makers aan zich in de vorm van residenties. Tussen 2025 en 2028 tonen Hofesh Shechter, Alice Ripoll, Alesandra Seutin en Chokri Ben Chikha hun werk in de grote zaal en werken ze ieder een maand lang met community’s in de stad.

Nieuwe makers krijgen bij Productiehuis Theater Rotterdam de ruimte en de begeleiding om zich verder te ontwikkelen op artistiek, zakelijk en productioneel vlak. Jaarlijks volgen vier à vijf makers een intensief ontwikkeltraject. Circa tien makers worden in partnerschap met andere producerende theaters door TR ondersteund.