Ruth Bruyneel is de winnaar van De Troffel 2023. Festival Cement reikt deze stimuleringsprijs jaarlijks uit aan het beste concept van een beginnend maker. Bruyneel wint 7.500 euro om haar projectplan DEVICKY. (wax the pain away) verder uit te werken tot een voorstelling én een speelplek op Festival Cement 2024.

Bruyneels projectplan DEVICKY. (wax the pain away) spreekt volgens juryleden Joost Segers, Joanne Mensert en Sophie Sanders enorm tot de verbeelding. ‘De vorm en taal zijn poëtisch, absurd en filosofisch. De personages, vormgeving en muzikaliteit zijn concreet en de keuzes die hierin gemaakt zijn helder. Daarnaast zijn de thematieken (vrouwbeelden, verwachtingen, eenzaamheid van het moederschap en een hoopvol nieuw begin) zeer relevant.’ De jury heeft veel vertrouwen dat dit een fantastische en unieke voorstelling gaat worden.

In november 2022 nodigde Festival Cement jonge afgestudeerde en autodidacte theatermakers, choreografen, performers, tekstschrijvers en scenografen uit om hun beste concept voor een voorstelling of performance in te sturen en mee te dingen naar De Troffel 2023. Uit de vele inzendingen werden door een leescommissie acht concepten geselecteerd, die de makers gisteren mochten pitchen aan de jury.

Naast DEVICKY. van Ruth Bruyneel, waren de concepten geselecteerd van Menzo Kircz en Stefan Gota (Het rusthuis van de beren), Marta Wörner (Dark Grey, almost black), Amit Palgi (Lacky you – Duet synecdoche), Noah Janssen (Staging holes: the mouth-piece), Sam Verhaeren (For the time being), Sanne Bokkers (Sound so squeaky) en Remy Neumann (Dans van de wanhoop).

Eerder werd de prijs gewonnen door onder meer Toni Blackwell, Leen Braspenning, Arno Schuitemaker, Lisa Verbelen, Emke Idema, Alexia Leysen en LIPS&KNOBEL.

Foto: Ruben Swart