Eline Arbo wint de regieprijs 2020 voor haar theaterhit Weg met Eddy Bellegueule bij Toneelschuurproducties. De acteurs van de voorstelling, Victor IJdens, Jesse Mensah, Felix Schellekens en Romijn Scholten, zijn samen genomineerd voor de beste mannelijke (Louis d’Or) hoofdrol van vorig seizoen. Dat maakte de VSCD Toneeljury vanavond bekend op de afsluiting van het Nederlands Theater Festival.

‘Met Eline Arbo heeft de jury gekozen voor een regisseur die alle registers van het theater opentrekt, om zodoende een zwaarmoedig leven te portretteren en dat leven waar nodig te verlichten. Als een rake choreografie gaan tekst, muziek en decor voortdurend met elkaar aan de haal, wat in een veelkleurige en onvoorspelbare toneelavond resulteert’, aldus het juryrapport.

Wegens corona sloot het Nederlands Theater Festival dit jaar niet traditiegetrouw af met een groot prijzengala. De Mimeprijs, de Gouden Krekels en de Prosceniumprijs werden (nog) niet uitgereikt. Voor de acteursprijzen werden dit jaar alleen maar de nominaties bekend gemaakt, en enkel over de periode mei 2019 tot maart 2020. De genomineerden dingen mee naar de prijzen die in 2021 daadwerkelijk zullen worden uitgereikt.

De acteurs van Weg met Eddy Bellegueule maken dan gezamenlijk kan op de Louis d’Or, omdat ze volgens de jury van begin tot eind van de toneelvloer knalden. ‘De grote kracht ligt hierbij uitdrukkelijk niet in de individuele acteerprestatie, maar juist in de onvoorwaardelijke onderlinge overgave.’  Ook René van ’t Hof is kanshebber, voor zijn rol in Eindspel bij Theater Rotterdam. In zijn beheerste vertolking doet hij volgens de jury ‘bijna het onmogelijke: hij verenigt het onbedaarlijk komische en het onnoemlijk treurige met elkaar’.

Voor de Theo d’Or (beste vrouwelijke hoofdrol) werd Lotte Dunselman alvast genomineerd, voor haar rol in De Poolse bruid bij het Noord Nederlands Toneel en tgECHO. ‘Met haar uiterst precieze tekstbehandeling maakt ze de muzikaliteit van de tekst hoorbaar en voelbaar’, schrijft de jury. ‘Ze vertelt, beleeft en onderzoekt haar woorden en schakelt rigoureus van toonaarden.’

Genomineerd voor de Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol, werd Sanne Samina Hanssen voor haar rol in Angels in America bij Olympique Dramatique en Toneelhuis. Haar medespeler in de voorstelling Lukas Smolders maakt kans op een Arlecchino (beste mannelijke bijrol). Louis van der Waal is genomineerd voor de Arlecchino voor zijn rol in Rijgen bij NTGent.

Wel uitgereikt dit jaar werd de ACT Award namens de belangenvereniging voor acteurs. Die ging naar Ernestine Comvalius, die dit jaar afscheid neemt van het Bijlmer Parktheater waar ze vanaf het ontstaan directeur van is. Daarvoor gaf ze tien jaar leiding aan voorloper het Krater Theater. Volgens de acteursvereniging werd het Bijlmer Parktheater ‘een plek van ontmoetingen’. ‘Door een diverse programmering en door een podium te zijn voor verhalen die nergens anders verteld werden. Veel acteurs, vaak van kleur, maar zeker niet alleen van kleur, vonden er een thuis.’ In haar dankwoord noemde Comvalius de prijs ‘een parel aan de kroon van haar loopbaan’.

Verder maakte een kinderjury bekend dat De Podium Kidsprijs, een nieuwe publieksprijs voor theater- dans- en muziekvoorstellingen voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar, naar Lampje van Maas theater en dans gaat.

‘Dit jaar is alles anders’, zeiden de veelal net afgestudeerde presentatoren aan het begin van de avond. ‘We zijn hier om jullie te troosten, te zalven en gerust te stellen.’ Daarna volgde een sober, liefdevol programma, in regie van Charli Chung, met veel kleur en jonge makers. Romana Vrede speelde een fragment uit Liefdesverklaring bij Het Nationale Theater en Joy Delima uit haar Stamboom Monologen. Het Nederlands Dans Theater danste Midnight Raga. Meermaals klonken oproepen ‘om samen een liefdesfront te vormen’ en te onthouden ‘dat het altijd om de ander gaat’. Aan het eind zong Akwasi zijn troostende ‘Paraplu’, gevolgd door Jair en Glen Faria met ‘(nooit meer) Terug Naar Nu.’ 

Foto: Anna van Kooij