De Franse componist en dirigent Pierre Boulez (1925) is op 5 januari op 90-jarige leeftijd overleden. Boulez geldt als groot muziekvernieuwer en een van de belangrijkste naoorlogse componisten en dirigenten. Hij is van grote invloed geweest op zowel zijn generatiegenoten als de componisten na hem. 

Als dirigent werkte Pierre Boulez vanaf de jaren vijftig met vrijwel alle belangrijke orkesten. Hij werd geroemd om zijn vertolking van werken van twintigste eeuwse componisten als Bartók, Schönberg en Stravinsky. Later verwerkte hij invloeden uit andere culturen in zijn muziek. Tevens was hij een pionier in het gebruik van elektronica in de muziek.

Boulez studeerde wiskunde in Lyon en vertrok in 1942 naar Parijs voor een opleiding aan het Conservatoire National Supérieur de Musique. Hij werd een overtuigd voorstander van meer abstractie en experiment in de muziek, waarmee hij een boegbeeld van de muzikale avant-garde werd.

Hij zette zijn visie op de muziek uiteen in verschillende publicaties, waaronder ‘Penser la musique aujourd’hui’ (1964) of ‘Relevés d’apprenti’ (1966).

Van 1970 tot 1992 was hij directeur van het IRCAM in Parijs, een onderzoeksinstituut voor moderne muziek. In 1976 richtte hij het Ensemble InterContemporain op, een ensemble voor het uitvoeren van moderne muziek, waarvan de bezetting naargelang het uit te voeren werk sterk varieert. 

In Nederland dirigeerde Boulez de opening van het Holland Festival in 2007 met de opera From the House of the Dead. Datzelfde jaar dirigeerde hij het Mahler Chamber Orchestra met werk van Schönberg, Bartók en Stravinsky. In 2010 ontving hij de Edison Oeuvreprijs Klassiek op het Holland Festival en afgelopen jaar zette hetzelfde festival hem centraal met concerten, voorstellingen en lezingen. Afgelopen december organiseerde TivoliVredenburg een Boulez Festival.