‘We moeten bewegen. Vol overgave. Dat zal soms wringen en pijn doen, maar dat is noodzakelijk voor groei.’ In haar Staat van het theater riep Alida Dors de sector vrijdag op om schouder aan schouder op zoek te gaan naar een nieuwe cultuur.Haar optreden had de vorm van een opzwepende lecture performance, spoken word begeleid door aanstekelijke live muziek en een groeiende dansende crew medemakers. ‘Laat me jullie uitnodigen voor deze dans. Samen zoeken we de balans.’

Traditiegetrouw opent het Nederlands Theater Festival het nieuwe theaterseizoen met De Staat van het Theater, waarin prominenten uit het culturele veld hun kijk op het Nederlandse theaterklimaat delen. Alida Dors, choreograaf, theatermaker en artistiek directeur van Theater Rotterdam, maakte er een indrukwekkende performance van die kon rekenen op veel bijval van het publiek. 

Dors is een van de pioniers van de hiphop-dans in Nederland en ze hing haar betoog dan ook op aan waarden uit die danstraditie ‘waar kleuren, disciplines en generaties elkaar ontmoeten en versterken’. Centraal stond de cypher, de kring ‘die ieder uitnodigt te communiceren op de manier die je het beste past, aangemoedigd door de energie van de groep en de opzwepende muziek’. Belangrijk daarbij is volgens Dors de crew mentality, waarbij je soms een stapje naar voren en soms naar achteren doet, ‘altijd ter support van de groep als geheel en het gezamenlijke doel’.

Dors vertelde hoe deze waarden haar dans- en theatertaal én leiderschap hebben gevormd en ook hoe ze deze nog steeds overal waar ze komt doorgeeft. Ook aan de theatersector, waar tijdens de pandemie meerdere problemen haarscherp werden blootgelegd. Dors noemde onder meer productiedwang, prestatiecijfers en vooral onveiligheid en ongelijkheid.

Ze riep de sector op om zich uit te spreken, plaats te maken voor nieuwe verhalen, niet te vervallen in overvolle programma’s en een rechtvaardige beloning te eisen. Daarbij hoorden meerdere shout-outs naar haar sisters. ‘Deze sector heeft je nodig. Op alle fronten in alle hoeken en gaten.’ Gevolgd door een oproep aan alle vrouwen. ‘Eenieder van ons, de een meer dan een ander, weet hoe het is om gereduceerd te worden tot object van de male gaze. Wie anders dan wij zal dit doorbreken?’ En er zal volgens Dors ook gewoon plaats gemaakt moeten worden. ‘Het zal voor sommigen even minder gezellig zijn.’

De woorden werden veel kracht bijgezet met twee prachtige danssolo’s en korte opkomsten van een crew medemakers, die eerst bestond uit tien sisters en later aangevuld werd met ook ‘sisters from another mister’ en uiteindelijk enkele mannen. Zelfverzekerd marcheerde de groep bondgenoten het podium op met een uitdagende blik richting de sector in de zaal.

Lees hier de hele Staat van het theater 2022 of bekijk de registratie. Naast de Staat van het Theater spreekt Alida Dors op 30 september ook de Staat van de Nederlandse Dans uit tijdens de Nederlandse Dansdagen.