Alle reacties

  • Avatar

    Van Jasper van Luijk op Onderzoek Boekman: weinig 'trickle down’ van coronasteun naar zzp’ers

    En hoe heeft de Boekman stichting haar data verzameld? Graag meer informatie hierover, wij zijn als structureel gesubsidieerde club niet benaderd voor een onderzoek. Hoe compleet is deze informatie en ging dit wellicht slechts over BIS-instellingen?

  • Avatar

    Van Floriaan Ganzevoort op Die ersten Menschen

    Het Concertgebouworkest (en vrijwel alle professionele orkesten) repeteren zelden langer dan een paar dagen op een stuk. Enkele maanden repeteren zou een unicum zijn. Leerden ze de partituur uit hun hoofd? Had het te maken met de opstelling? Ik zou daar graag meer over weten.

  • Avatar

    Van Alice op Die ersten Menschen

    Lezers willen graag weten hoe de stemmen waren.

  • Avatar

    Van Dinie op Eduard Nazarski nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Oostpool

    Ach ja deze man heeft voor amnesty gewerkt en VluchtelingenWerk Nederland zal dus wel helemaal goed komen!

  • Sander Janssens

    Van Sander Janssens op Love Stories

    Prima, maar waar vind ik een lijst van de hele cast? Niet op jullie site voor zover ik kan zien..

  • Avatar

    Van Liefde op Love Stories

    Hoi Patrick en de Theaterkrant,

    Dank voor de recensie!
    Zouden jullie de gehele cast onderaan het bericht kunnen taggen? Dat was vroeger altijd erg fijn en fijn voor een speler dat veel van je werk bij jullie terug te vinden is.

    Geniet van de theaters die weer open gaan!
    Groetjes

  • Avatar

    Van Jan op Eduard Nazarski nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Oostpool

    Oostpool is helaas het symbool geworden van wat er mis is in de theaterwereld.

  • Avatar

    Van Sadettin Kırmızıyüz op Onderzoek Boekman: weinig 'trickle down’ van coronasteun naar zzp’ers

    Laten we wel wezen: als culturele sector moeten we ons hier echt ongelooflijk kapot voor schamen. Schandelijke toestand. Bah. Kom je dan met je “afspiegeling van de maatschappij” en “middenin de samenleving”.

  • Avatar

    Van KvT op Eduard Nazarski nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Oostpool

    Graag sluit ik me aan bij de vraag van Melle. En ik vind dat Theaterkrant hier een kritischer rol in kan aannemen dan gewoon het persbericht over typen, namelijk doorvragen op het persbericht. Een jaar geleden was hier nog een manifest, grote zorgen, en nu publiceert men gewoon een op een de holle frasen. Antwoord op de vraag: hoe moeten we het anders doen, lijkt me ook relevant voor de sector.

  • Avatar

    Van margret in 't Veld op Nauwelijks gespeelde 'Hello, Dolly!' keert niet terug

    Goedenavond,
    Wij hadden twee kaartjes voor de voorstelling Hello dolly van 28 maart 2020 20.00 uur in het wilminktheater in Enschede deze voorstelling is niet door gegaan ivm corona, nu zie ik dat de voorstellingen helemaal niet meer door gaan, daarom wil ik mijn geld terug, telkens hoopte ik op een omboeking daarom heb ik er niets mee gedaan.
    we hebben 2x 71.50 betaald gaan jullie dit geld terugstorten?
    Vriendelijke groet,
    Margret in ’t Veld

  • Avatar

    Van Peter Knudsen op Een wattenstaafje als sleutel of slagboom?

    Als theaterbezoeker vind ik het eigenlijk wel een prettig idee in een zaal te zitten met negatief geteste medebezoekers. Het zal mij eerder over de drempel helpen, een drempel die ik bij het filmhuis bijvoorbeeld nog wel voel.

  • Avatar

    Van Daphne op Eduard Nazarski nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Oostpool

    Steeds een andere kop terwijl de organisatie (lees het bestuur) blijft zitten. Dikke middelvinger naar alles en iedereen.

  • Avatar

    Van melle op Eduard Nazarski nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Oostpool

    “diverse verbeterde werkwijzen geïntroduceerd” maar wat ZIJN die verbeterde werkwijzen dan?

  • Avatar
  • Avatar

    Van Florian Hellwig op Vanaf 5 juni theaterpubliek zonder toegangstest toegestaan

    Beste Eelco, Dank je wel voor jouw gehaaste en ongeduldige reactie. Je bevestigt mijn ergste vermoedens: Jij zegt eigenlijk dat theater de functie heeft om mensen in ‘slaap te sussen’. De wereld schreeuwt in tijden van het Antropoceen, in tijden van de klimaatverandering, racisme, discriminatie, populisme, opportunisme, ongelijkheid et cetera om verandering. Het theater kan niet de wereld maar het bewustzijn van mensen veranderen door mensen proberen te ‘activeren’ en op hun verantwoordelijkheid als publiek en mensen te wijzen. Uiteraard niet in vorm van ‘boodschappentoneel’ want boodschappen doe je in een winkel. Je ziet nu toch wel dat de corona-pandemie niet tot een groter gesprek en reflectie over theater heeft geleid maar tot nog meer pragmatisme, tot een “Weiter so”. Is het theater dan daadwerkelijk zo dwangmatig, besluiteloos en stuurloos dat het net als de IKEA en Primark nu om elke prijs open moet om mensen ‘weg te laten dromen’? Mackie, welches war dein Preis? Het Nederlandse theater is toch al behoorlijk braaf en preuts en biedt vooral ‘producten’ aan want dat is blijkbaar de rol van het theater in een land van koopmannen, handelaren en sjacheraars. Dat ’theater’ door de politiek en anderen als een minderwaardig product wordt beschouwt, is nu toch alweer eens schrijnend duidelijk geworden. Terwijl de IKEA en de Primark al lang hun deuren weer mochten openen, moeten theaters wachten en krijgen strenge regels opgelegd terwijl de mensen in de supermarkten als gekken aan het graaien zijn. Het is geen academische overweging maar die van een klaarwakkere geest die de status quo bevraagt, en zich afvraagt of theater niet iets anders kan en wil zijn dan de rol die de politiek de kunst steeds in de schoenen schuift. Braafheid en preutsheid vallen wellicht ermee te verklaren dat men de eigenlijke functie van kunst – want dat is de confrontatie, kanteling en activering – hier op een grote schaal ongedaan heeft gemaakt. De vraag is toch nu: Willen wij als theatersector hondse slaven zijn of blaffende honden als Diogenes? Wanneer mensen willen ‘wegdromen’ kunnen ze wat mij betreft samen met minister Van Engelshoven beter met zijn allen naar de IKEA om een bed te kopen (ze blijken daar bijvoorbeeld fijne Springboxen te hebben) en naar de Primark om pyjama’s met Rutte-smileys in te slaan. Kunst is geen product dat je kan consumeren. Juist door het feit dat theater zich steeds meer tot een product in Nederland heeft gemaakt en theatermakers culturele ondernemers zijn geworden is niet enkel de slagkracht van de kunsten verloren gegaan maar hebben zich kunstenaars steeds meer afhankelijk gemaakt van de good wil van de politiek die een sector op zijn economische efficiëntie beoordeelt en niet op zijn sociale, politieke en culturele functie. Volgens jou moet ‘het theater’ zich kennelijk nog meer laten temmen door een minister en is haar woord ‘bevel’. Ik heb mijn vragen en twijfels over een politiek die kunst voortdurend als een kaasstengel beschouwt. Theater is a priori politiek omdat het deel is van de maatschappij, de politeia. In de Attische democratie bijvoorbeeld hadden de toneelvoorstellingen een maatschappelijke functie, en gingen politiek en kunst hand in hand. Dus een theater dat de functie heeft om ‘weg te dromen’ zegt veel over de maatschappij en de achterliggende ideologie waar dit soort theater wordt gemaakt en aangeboden, en hoe theatermakers en producenten hun publiek zien. Landen waarin de kunst de functie heeft om mensen ‘weg te laten dromen’ en in slaap te sussen zijn doorgaans dictaturen en totalitair! In plaats van uitdagingen aan te gaan, moet het risico dat kunst faciliteert kennelijk onschadelijk worden gemaakt. In plaats van iedereen een ladder te geven, moet blijkbaar de drempel nog lager. Het volkstheater van Brecht is trouwens niet academisch maar emancipatorisch. Het is volkstheater dat de mensen wil laten nadenken over hun eigen positie. Iets wat in deze tijden toch zo broodnodig is. Over jouw verwijt van de ‘academische droomwereld’, mijn zogenaamde “Wolkenkuckucksheim” moet ik trouwens glimlachen omdat ik bijvoorbeeld jaren in diverse fabrieken met “Arbeitern aller Länder” heb gewerkt (en even voor de duidelijkheid ik bedoel hiermee geen cultuurfabrieken) en juist veel met minderheden in contact sta. In een van de fabrieken ontmoette ik een jonge man die elke pauze aan het lezen was: Sartre, Camus, Kafka en andere klassiekers van de wereldliteratuur. Hij had zijn schoolopleiding niet afgerond en werkte nu wegens deze omstandigheden in een fabriek om zijn brood te verdienen maar werkte hard om zijn geest scherp te houden en zich te verrijken met gedachtes over de mens, de wereld en het leven. Hij had ‘honger’ naar geestelijke voeding en geen behoefte aan ‘verdoving’. Kunst is werk. Om een kunstwerk te maken of om naar een kunstwerk te kijken is ‘werk’ nodig: het heet nota bene kunst-werk.

  • Avatar
  • Avatar

    Van Eelco op Vanaf 5 juni theaterpubliek zonder toegangstest toegestaan

    Had Florian Hellwig dan verwacht dat minister van Engelshoven na deze immense crisis het brede publiek op dit moment van harte toewenst om geprovoceerd, gekanteld en geactiveerd te worden? Echt? In wat voor academische droomwereld leeft hij?

  • Avatar

    Van marc schoorl op 'Tanz' van Holzinger voorstelling van het jaar

    Ik ben benieuwd: voorstelling (nog) niet gezien, maar wel heel nieuwsgierig. Ik bezie het in de Weense traditie van Schiele, Brus en consorten. De mens is het onderwerp van de kunst (de rest van de wetenschap) en het menselijk lichaam is het onderwerp van dans en ballet. Holzinger is laat ik zeggen puur lichamelijk bezig en refereert aan véél. ‘Zij legt een verband tussen hoge en lage kunst, zoals die van pijnkunstenaars en stuntmannen. Interessante kruisverbanden! Daar hoef je geen geleerde voor te zijn of er voor te hebben door gestudeerd. Dan ben ik zelf ook niet en dat heb ik eveneens niet gedaan. Maar ik kan me van alles voorstellen bij haar werk. Verder betoont zij zich feministisch. Meestal wil ik daar maar weinig van weten, omdat het vaak zo drammerig is. ‘Ballet heeft een grote behoefte om feministisch te zijn. Daar ligt mijn bekommernis om ballet – omdat ik vind dat iemand er zich vanuit een feministisch perspectief over moet buigen.’ En ja hoor, ook daar kan ik me iets bij voorstellen. Enneh… Ik lees: ‘Holzinger vindt het ook niet erg als sommigen naar de voorstelling komen om naakte vrouwen op machines te zien dansen. De voorstelling is noch theater, noch dans, noch spektakel, want voor haar hoort dat allemaal samen.’ Dikke duim!

  • Avatar

    Van Florian Hellwig op Vanaf 5 juni theaterpubliek zonder toegangstest toegestaan

    Dank je wel Hans voor jouw vlijmscherpe reactie en de ontmaskering van een totaal incapabele minister Van Engelshoven die van kunst en cultuur echt geen kaas heeft gegeten (wie dat niet kan/wil zien heeft waarschijnlijk plakjes kaas op zijn ogen). Het laat weer eens duidelijk zien hoe het om de kunst (en dus ook om het theater) staat in de rechtse Kaasrepubliek der Nederlanden. Voeg daar nog de recente uitspraak van minister de Jonge aan toe dat men toch lekker een dvd thuis kan kijken. Het laat zien dat mensen kunst niet als iets beschouwen dat de kijker activeert maar iets wat de kijker rust en ontspanning moet geven, ja in slaap moet sussen. Dat is nu precies de functie van propaganda. Maar ja, wat kunnen we van politici verwachten die vooral opvallen door ijdelheid en hun ‘vrolijk liberalisme’ (they kill us with a smile).
    De surrealisten noemden kunst een schok, en filmmakers als Andrej Tarkovski en Michael Haneke noemen kunst een provocatie. Hugo de Jonge heeft waarschijnlijk nog nooit van deze regisseurs gehoord maar kan wellicht even een dvd van de plank halen en opzetten. Kunst provoceert gedachtes en gevoelens. De uitspraak van Van Engelshoven laat inderdaad een misverstand zien dat weliswaar inmiddels ver verspreid is (en veel mensen – ook in de theaterwereld – heeft besmet), en waaraan de neoliberale theaterpraktijk zich net zo aan schuldig maakt als de politiek: dat het effect van kunst meetbaar is en vervolgens gemeten kan worden door bijvoorbeeld het aantal toeschouwers en verkochte kaartjes.
    Peter Brook stelde al ruim vijftig jaar geleden dat de meest belangrijk vraag van het theater de vraag naar de toeschouwer is. Hij doelde daarmee niet op doelgroepen of verkochte stoelen maar op hoe kunst ervaren kan worden: als deelnemer die verantwoordelijk is voor zijn eigen ervaring. Brook staat ongetwijfeld in de traditie van Brecht. Brecht is niet principieel tegen vermaak maar ziet een wezenlijk verschil tussen verschillende vormen van vermaak, tussen zwakke en eenvoudige vormen en sterke en gecompliceerde. Kijkt een publiek geduldig en aandachtig of vlug en ongeduldig? In de gehaaste prestatiemaatschappij is er natuurlijk nog nauwelijks ruimte voor een geduldige, laat staan voor een gekantelde blik. De ongeduldigen willen zich louter amuseren. Of wegdromen zoals Van Engelshoven. Volgens Brecht zit het bestaande theater ‘vol starende mensen die niks met elkaar van doen hebben. Ze staren geboeid naar het toneel – deze uitdrukking dient letterlijk genomen te worden. Ze zijn ontslagen van activiteit.’ Een avondje naar het theater is per definem nog geen activiteit. In de laatste paragraaf van Het Kleine Organon voor Theater van Brecht staat wat het ideaal is: ‘De toeschouwer kijkt niet slechts, hij blijft steeds productief’. De toeschouwer moet actief handelen. Kunst wil iets activeren bij het publiek, door het te confronteren met andere werkelijkheden, niet als vorm van escapisme maar als ruimte voor de gekantelde blik. Idealiter kijken we naar een voorstelling niet naar wat het is maar wat het zou kunnen zijn en zou kunnen betekenen: de toeschouwer als deelnemer en medemaker. Over wat wij hebben waargenomen en ervaren kan na de voorstelling nog verder nagedacht en gereflecteerd worden. Hoe vertaalt het publiek (kijk)ervaringen naar handelingen? Weg willen dromen is inderdaad ‘in slaap gesust willen worden’, verdoofd willen worden: kunst als ‘opium voor het volk’, en dat heel letterlijk. Dat staat haaks op het idee en ideaal van kunst, en op het idee van de activering.
    Dat de theaters binnenkort weer open mogen is op zich positief. Maar om welke prijs? Willen theaters net als de horeca en winkels de ‘verslaving’ van mensen als minister Van Engelshoven faciliteren die graag willen komen wegdromen of willen komen consumeren? Kunst als ‘een biertje’? En waarom theaters openen zolang het publiek nog tests moet uitvoeren terwijl massa’s (net als de zombies in George Romero’s klassieker Dawn of the Dead die dwangmatig terugkeren naar de enige plek die hun verlangens en lustprincipe kan bevredigen: het consumptieparadijs) de IKEA en Primark bestormen en nu weer copulerend op de terrassen hun ‘verslaving’ uitstallen, onder de mom van ‘het nieuwe normaal’. Elke stoeptegel van de stad, waarin de theaters gehuisvest zijn, is nu alweer een groot terras waar feestende hordes van mensen ongegeneerd over elkaar bungelen. Kortom, willen theaters decadente Hollywoodiaanse paradijselijkheid faciliteren of een plek zijn waar het publiek geprovoceerd, gekanteld en geactiveerd kan worden?
    Dries Verhoeven heeft op deze site recentelijk geclaimd dat we wat kritischer mogen zijn. Hier wil ik graag aan toevoegen dat we ook kritischer naar ons zelf mogen kijken. Ja, überhaupt dat we weer mogen beseffen wat het woord kritiek van oorsprong eigenlijk betekent: het vermogen om een onderscheid te maken. Ik ben mensen en theatermakers als Hans Croiset zeer dankbaar dat die kunnen observeren en onderscheiden, en dan ook nog actief hun observaties, ervaringen en reflecties met ons durven te delen.

  • Avatar

    Van gerard van bekkum op Situatie gewijzigd

    zeer moeilijk in het oerwoud een gaatje te vinden voor reaktie..HIJ IS GEWELDIG..kijk uit voor afschieten voor de fantastische geleverde kritiek..CHAPEAO, CHAPEAO..je hebt lef..houwe zo…wees niet bang voor de dood… kritiek wordt meestal vermoord