Op zolder voelt Fief zich het fijnst. Daar kan ze haar fantasie de vrije loop laten en nieuwe werelden bedenken met alle spullen die ze er vindt. Niemand zegt er bovendien dat ze gek doet, te snel praat of stil moet zitten. Rare snuitert houdt een vriendelijk pleidooi voor het omarmen van jezelf, juist als je je anders voelt dan de mensen om je heen.

Spelers Ayla van Summeren en Willemijn Böcker zijn naast theatermakers actief lid van Extinction Rebellion. Met hun gezelschap De Amazones maakten ze twee musicals over klimaatproblematiek en -activisme. Rare Snuitert is de eerste jeugdvoorstelling die Van Summeren en Böcker samen maken, onder de vleugels van Onder het Buro.

Hoewel de thematiek dit keer anders is, is de achtergrond van de makers als klimaatactivisten nog wel terug te vinden in de vormgeving: het decor bestaat volledig uit gerecyclede materialen. Het zorgt voor een vrolijk zoekplaatje, waar huishoudelijke voorwerpen overal in te herkennen zijn. Het uniform van een poortwachter bestaat bijvoorbeeld uit wasknijpers, schoonmaakborstels en een wc-ontstopper. De missie om een klimaatneutrale voorstelling te maken, komt in Rare snuitert naadloos samen met de fantasierijke belevingswereld van de kleuterdoelgroep. Zij snappen direct dat een stofzuigerslurf een echte slang kan worden, en een dweil gebruikt kan worden als vechtstok.

Pepijn van den Berg componeerde samen met David Schwarz de muziek. Böcker speelt de enthousiaste, onhandige doch charmante Fief, die al spelend en dagdromend terecht komt in het koninkrijk van de verdrietige koning Rare Snuitert. Van Summeren speelt alle figuren die Fief tegenkomt op haar reis door deze vreemde wereld, stuk voor stuk komische typetjes waarmee ze de zaal direct meekrijgt.

De onderdanen van de koning zijn bezig met het organiseren van een feest om hem op te vrolijken, maar hebben de hulp van Fief nodig: de Stresskip krijgt haar to do-lijst niet af, de slang wil een lied schrijven maar kan niet rijmen, de poortwachter is het wachtwoord van de poort vergeten. Ze geven haar allemaal advies mee voor haar bezoek bij de koning: ze moet zich beleefd gedragen, niet te snel praten en keurig stil blijven staan, net de dingen die Fief zo moeilijk vindt. Gelukkig blijkt de koning klaar te zijn met al deze etiquette, en vindt hij Fiefs springerige karakter juist verfrissend.

Waar Böcker en Van Summeren bij De Amazones scherp speelden met het musicalgenre en nieuwe vormen vonden binnen het muziektheater, mist in Rare snuitert deze vernieuwing. De voorstelling bevat juist veel klassieke elementen van jeugdtheater: een liedje om een nieuw personage te introduceren, een paar interactieve momentjes, danspasjes die je makkelijk mee kunt doen en een eind-goed-al-goed slotlied dat het hele verhaal nog eens samenvat. En het werkt: Van Summeren en Böcker houden de aandacht van het jonge publiek goed vast door met flinke dosis spelplezier een beroep te doen op ieders fantasie. Bovendien heeft Rare snuitert een boodschap die belangrijk blijft, hoe oud je ook bent: je bent goed zoals je bent, ook als je niet kunt stilzitten, snel praat of soms verdwaalt in je eigen fantasie.

Foto: Joep van Aert