Een paars verlichte achtergrond maakt schimmen van de acrobatische dansers van Nanjing Acrobatic Troupe. De schuin gestapelde schuimen blokken, waarachter ze vandaan komen, vormen een kartelige muur. In symmetrie springen, duiken en rollen ze, tussen gespreide benen door, over elkaar heen. De muziek heeft een kalme, aanzwellende energie – bedachtzaam en constant. Het is slechts één van de vele mooie beelden in Monkey King van Groundbreakers.

De rebelse Monkey King is een karakter uit het zestiende-eeuwse Chinese verhaal ‘Reis naar het Westen’. De populaire sprookjesheld is supersterk en -slim, ultrasnel en in het bezit van talloze bovennatuurlijke krachten. Groundbreakers’ artistiek leider en choreograaf CunSong Xu groeide zelf op in China en maakte van hem de hoofdpersoon in de dans-acrobatiek cross-over Monkey King.

Ook de reisgenoten uit het verhaal – zoals een monnik, luie grijsaard en draak – zijn te herkennen in de productie van Groundbreakers. Of je het verhaal kent, is echter niet zo heel erg belangrijk. De spannende acrobatiek en vertelkracht van de choreografie zorgen ervoor dat je het de ruim zestig minuten van de voorstelling volkomen naar je zin hebt. Met een mix van acrobatiek, Chinese vechtkunst en een vleugje breakdance helpt Groundbreakers een breed publiek de drempel naar moderne dans over.

De scenografie van QingBo Li bestaat vooral uit grote schuimen blokken. Daar blijkt een ontzettend veelzijdig decor uit voort te komen. Zet ze rechtop, stapel ze op elkaar, verspreid ze over het podium: je associeert er vrijelijk een bos, rivier of bergwand in. Als acrobatisch hulpmiddel vormen ze een opstapje om salto’s vanaf te maken, een blokkade om overheen te duiken of een muur om je achter te verstoppen. Het enige nadeel is de piepende herrie die het geschuif met de blokken oplevert.

Het is niet het enige dat in de weg zit om je volledig te laten meeslepen. De mix van dans met acrobatiek zorgt voor een spectaculaire kijkervaring, maar ook voor onzorgvuldigheid – trucs mislukken nu eenmaal wel eens in het circus, waar continu nieuwe acrobaten worden opgeleid zodat ze later de show kunnen stelen. Ook als dansgroep zouden de acrobaten uit Nanjing nog eensgezinder moeten bewegen om je in vervoering te houden.

Het is de soundscape van Dyane Donck en Ho-Chi So die van de show een echt geslaagde dans-circus cross-over maakt. Waar in circusshows vaak voor avontuurlijke opzwepende muziek wordt gekozen, voegt de muziek in Monkey King subtielere sferen toe. Het geeft het spectaculaire sprookje een verrassend bedachtzame kwaliteit. Dat maakt deze productie van Groundbreakers een bijzonder aan te bevelen kennismaking met uiteenlopende dansstijlen.