In Les Patineurs (‘de rolschaatsers’) gaat het Belgische circusgezelschap 15Feet6 de strijd aan met elkaar, hun publiek en hun rolschaatsen. Een klein cirkelvormig podiumpje in het Zuiderpark in Den Bosch transformeert tijdens Theaterfestival Boulevard in een heus stadion, waarin uitgevochten wordt wie de beste rolschaatser is.

15Feet6, hier bestaande uit Yolaine Dooms en Jasper D’Hondt, liet zich naar eigen zeggen inspireren door roller derby, de aan populariteit winnende rolschaatssport, waarin twee teams met elkaar de competitie aangaan. Over de speakers rondom het ronde baantje klinkt een sportcommentator, die het publiek door de wedstrijd loodst. Twee toprolschaatsers nemen het vandaag tegen elkaar op, wie zal er winnen?

In de eerste helft staat de opwarming centraal. Dooms en D’Hondt strikken beiden iemand uit het publiek die hen wil coachen. In een reeks slapstickachtige oefeningen doorlopen ze hun warming-up: rekken en strekken, het aantrekken en strikken van de rolschaatsen, schaduwboksen (onder een paraplu), en uiteraard, de handdoek in de ring werpen. Ook de coaches worden aan het werk gezet, met de opdracht zoveel mogelijk mensen in het publiek voor zich te winnen. De commentator voorziet alles van een gortdroog narratief.

De act wordt voorzien van een circusachtige walsmuziek. Emile Waldteufel, die de muziek speciaal voor Les Patineurs componeerde, benadrukt het clowneske maar spannende gehalte van de voorstelling.

Deze grappige maar eenvoudige routine staat in heerlijk scherp contrast met wat volgt. Wanneer de wedstrijd van start gaat, laat 15Feet6 een sterk staaltje circusambacht zien. D’Hondt spint om zijn as en zwiert Dooms in het rond – alsof het niets is, aan armen, benen, zonder handen, en tot slot zelfs met slechts een hoofdband. Zonder hun komische personages te verliezen, veranderen de twee in heuse acrobaten. Bonuspunten voor het kleine oppervlak van het podium en het nonchalant afwerpen van de knie- en elleboogbeschermers.

Met name het contrast werkt in hun voordeel. Na het gestuntel in de eerste helft, komt dit niveau van acrobatiek als een verrassing.  De wedstrijd is een opeenstapeling van dezelfde act die steeds een stapje verder gaat. In een circuscontext was dit wellicht veel van hetzelfde geweest, en het is duidelijk dat Dooms en D’Hondt meer in hun mars hebben. In de open lucht van het Zuiderpark, omringd door op het podium zittende kinderen en familie, is Les Patineurs echter helemaal op zijn plek.