In Kill Your Darlings vertelt Elvira Out over hoe ze haar leven als actrice eigenlijk al achter zich had gelaten, toen ze ineens de rol van Bianca Bouwhuizen bemachtigde bij Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST). De glans van de soapwereld vergaat echter al snel als ze te horen krijgt dat haar personage doodgaat. Voorgoed.

In 2013 wordt Elvira Out gebeld door Kemna Casting, met de vraag of ze auditie wil doen voor de rol van Bianca Bouwhuis in GTST. Elvira is op dat moment vijfenveertig jaar en heeft een eigen coaching/trainingsbureau. Haar ‘meisjesdroom’ om actrice te worden heeft ze al ver achter zich gelaten en ze twijfelt of ze wel auditie moet doen voor een soapserie, het lachertje onder de (toneel)acteurs. Ze zet haar vooroordelen over de soapwereld opzij, doet auditie, krijgt de rol en na twee jaar lang een ongeëvenaard tv-leven te hebben gehad als Bianca Bouwhuis, wordt ze op een dag gevraagd om na het draaien bij de regisseur te komen. Terwijl haar soapdood langzaam in gang wordt gezet, blijkt haar echte vader ongeneeslijk ziek.

De voorstelling is een soepele aaneenschakeling van biografische scènes uit het leven van Out, afgewisseld met zang en filmbeelden voorbij waar ze zelf met genoegen en vol zelfspot commentaar op geeft. Dat commentaar ontvangt ze ook graag van het publiek, dat steeds actief bij de voorstelling wordt betrokken, bijvoorbeeld door een mini-soapquiz. Dat Out tijdens haar twee jaar GTST veel van soap heeft geleerd, bewijst ze met deze one-woman-soap. Met een knipoog maakt ze handig gebruik van verschillende soapelementen die deze laagdrempelige en persoonlijke voorstelling een prettige, komische noot meegeven.

De spannende vraag van wat het einde van haar soapcarrière echt doet met Out, die al twee jaar lang Bianca wordt genoemd op straat en dan plots werkloos is, wordt helaas niet scherp genoeg uitgewerkt. Het fenomeen dat je je bestaansrecht verleent aan het spelen in een soap, wordt vooral afgedaan als iets wat eigenlijk onzin is. De vraag rijst of dit ook het uitgangspunt was geweest als ze bijvoorbeeld een rol als Medea had gespeeld bij Toneelgroep Amsterdam. Hierdoor mist de voorstelling een stukje verdieping en spanning, wat het een schone biografie zonder scherpe randjes maakt, waarin het vooral leuk moet blijven.

Stiekem hoop je op een vernieuwend inzicht in de wereld van soap, maar Kill Your Darlings moet het vooral hebben van de clichés van een Nederlands/Engels sprekende regisseur, of de jongere, mooiere actrices die hun rol vast en zeker niet hebben verdiend met hun acteertalent. Met het charisma en de humor van Out, zorgt dat voor een vermakelijke voorstelling.