Recensie

Hartkuiltje
Wittenbols & Ligthert
★★★★☆ Muziektheater
15 juni 2015 - Oerol, Terschelling - Speellijst
'Hoe kan-ie nou ineens dood zijn?'
Door gepubliceerd 17 juni 2015

Al jaren zijn schrijver Peer Wittenbols en regisseur Rob Ligthert verantwoordelijk voor succesvolle Oerolvoorstellingen als Hark&Sleg (2011) en Schiettent Rosa (2013). Voor hun nieuwe Hartkuiltje namen ze een donkere bladzijde uit de geschiedenis van het eiland als uitgangspunt, de difterie-epidemie uit 1886. 

‘Vier offers aan den dood
in eenentwintig dagen.
Hoe zwaar valt mij dat kruis,
toch moet ik ’t willig dragen
En zwijgen Gode wil
Die d’offers van mij vraagt;
Zijn doen is Majesteit,
Hij doet, wat Hem behaagt.’

Een tekst die wordt gezongen in Hartkuiltje. Het had een loodzwaar uurtje kunnen worden tussen de bomen in het bos van Hoorn, maar dat werd het zeker niet. Wittenbols legde het verhaal in de mond van twee kinderen, heerlijk naïef gespeeld door John Buijsman en Heidi Arts. Zij vertellen ons – of beter nog elkaar – hun levensverhaal zoals kinderen dat doen, opbiedend tegen de ander. ‘Ik werd zeeman en artiest.’ ‘Ja, en ik kreeg lang haar.’

‘En toen was ik ineens naakt en toen ging jij op mij liggen.’

Daar komen kinderen van. Het worden er vier.
Wimmetje (‘Hoe schrijf je dat?’ ‘Met een pen.’), Daantje, Dirkje en Lientje. De kinderen worden met minimale middelen voorgesteld door vier groentekistjes, die tegen de boom worden gezet. En dan de kersverse ouders bewonderend kijken. We zijn gelukkig.

Keimpe de Jong en Arend Niks verzorgen de muziek die soms een llieflijk walsje is, vertolkt met melodia en geimproviseerde buisklokken, dan weer het noodlot fraai verklankt door met hun voeten over metalen strips te lopen. Schrille geluiden die wedijveren met het gegons van de wind door de bomen. Want het noodlot komt, hoe dan ook. Eerst gaat de hond dood.

‘Hoe kan-ie nou ineens dood zijn?’ ‘Niet ineens, het duurde de hele dag’. ‘En nu?’ ‘ Nu is-ie nog steeds dood.’

In de kinderlogica bestaat iets pas als er een woord voor is dat is uitgesproken. Dus kun je een rampjaar nog even niet laten aanbreken door het nog even niet te noemen. ‘Ach nee, kunnen we niet nog even gelukkig zijn?’ ‘Nog even dan.’

Maar dan wordt het toch echt 1886 en krijgen de vier kistjes ineens een heel andere lading. De kinderen worden erin weggedragen die overleden aan wat begon met afgematheid, gebrek aan eetlust en drukking in het hartkuiltje. Daar helpt geen vader- of moedertjelief meer aan.

‘Doe es niet zo flauw, doe je ogen open. Doe es niet zo vies ruiken.’

Uit de speakers klinken kinderstemmen als uit een schoolklas. Ze zeggen rijtjes op. Maar het is niet de tafel van negen. Het zijn de namen van een generatie eilanders die verdween rond dat rampjaar. Neeltje Fabritius, Marieke Gosse, Doortje F. Hakvoorts, Dirk en Ida Cupido… Namen van ooit hier spelende kinderen, die er met deze voorstelling een fraai monumentje bij kregen.

Foto: Saris & den Engelsman

Één Reactie

  1. Werner langhout
    Geplaatst op 18 juni 2015 om 13:04 | Permalink

    Is dit een recensie?of een wat knullige samenvatting?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

de Volkskrant
★★★★☆
'In hun kinderspel verliezen ze zich soms in buitensporige gruwelijkheden of kinderlijke ruzies, die tegelijk komisch werken en de realiteit van het verhaal des te harder aanzetten. Muziek is er van Arend Niks en Keimpe de Jong. Maar het zijn de spelers die de tekst echt naar hun hand zetten en ontroeren.' Vincent Kouters

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , , , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]