Nationale Toneel
Drie zusters
★★★★☆
Opnieuw is Moskou verder weg dan ooit

4 december 2012
Gezien op 1 december 2012, Schouwburg Den Haag

Ergens anders of in de toekomst is het leven vast beter. In Tsjechovs Drie zusters, uitgebracht door het Nationale Toneel in regie van Theu Boermans, lijkt vrijwel iedereen daarvan overtuigd.

De drie generaalsdochters Olga, Masja en Irina willen terug naar Moskou waar ze hun jeugd doorbrachten. Daar verwachten ze dat het echte leven zich afspeelt en ze gelukkig kunnen zijn. De officieren die bij hen over de vloer komen, hebben het graag over de toekomst van de mens, al lijkt hun gefilosofeer soms vooral tijdverdrijf. Wanneer de nieuwe garnizoenscommandant Versjinin zijn entree maakt, staat hij binnen de kortste keren te oreren over de mens van de toekomst voor wie het leven op aarde mooi zal zijn. De drie zusters kijken met bewondering naar hem op, terwijl hij zich eigenlijk zelfvoldaan tot de zaal wendt. Mark Rietman introduceert hem schitterend als praatjesmaker.

In de levendige bewerking en regie van Theu Boermans bij het Nationale Toneel voert de komedie tijdens de eerste twee bedrijven de boventoon. Helemaal wanneer iedereen zich voor het carnaval verkleedt. De officieren dossen zich uit als Batman, The Joker of Spiderman en Irina als Chaplin. Voordat de carnavalsgangers de straat op worden gebonjourd, feesten ze in het forse glazen huis dat het toneelbeeld domineert.

Na de pauze is er weinig reden meer voor vrolijkheid. Er zijn enkele jaren verstreken, het garnizoen gaat de stad verlaten en dus vertrekken ook de officieren. De kans om uit de provinciestad te ontsnappen is voor de zusters verkeken. Moskou is verder weg dan ooit. Ze leggen zich erbij neer, al blijft de vraag hen pijnigen ‘waarvoor wij leven, waarvoor wij lijden’.

Drie Zusters van Tsjechov wordt terecht regelmatig gespeeld. Ook Boermans laat zien hoe rijk dit stuk inhoudelijk is. Het prachtige spel van vooral Katja Herbers, Ariane Schluter en Mark Rietman is een reden te meer om de voorstelling te gaan zien.

Elders

Volkskrant
★★★☆☆

'Los van een paar moderniteiten is Boermans' regie tijdloos te noemen. Het accent ligt niet op de melancholie, maar op de plicht van de mens zorgzaam te zijn voor de ander. Dat is mooi in deze opvoering, die voortdurend hangt naar een betekenisvol leven.' Hein Janssen

De Telegraaf
★★★★☆
'Met Ariane Schluter (Olga), Anniek Pheifer (Masja) en Katja Herbers als Irina staan er drie ijzersterke zussen op de planken. [...] Deze Drie zusters is daarmee niet alleen een pleidooi voor het leven, maar ook voor het toneel.' Esther Kleuver
Trouw
★★★★☆
'Vooral Ariane Schluter laat in minieme bewegingen Olga's onderdrukte passie aangrijpend doortrillen. Een rake tegenhanger van die beheersing is Antoinette Jelgersma, die Anfisa als een beverige running gag laat uitgroeien tot prototype van een sociale klasse.' Hanny Alkema
Het Parool
★★★☆☆
'Boermans neemt de tijd om de verschillende intriges te ontrafelen. Dat maakt de voorstelling nogal langdradig, eerder slepend dan meeslepend. Spektakel en taal zijn niet in balans.' Joukje Akveld
NRC Handelsblad
★★★☆☆
'Er zit veel goeds in de voorstelling. De drie hoofdrolspeelster dus. Rietman. Spijkers. De scène waarin Herbers als Irina volledig doordraait. En die waarin Schluter, gegeneerd, teleurgesteld, afscheid neemt van Versjinin.' Herien Wensink

Reageer

Uw E-mail adres zal niet gepubliceerd worden.