De Sint is nog maar net in het land, maar in zijn klucht is hij in zijn kasteel in Spanje. Er is wel een probleem: de zakken haver voor zijn paard Ozosnel zijn gestolen. De chaotische zoektocht naar de dief zorgt voor een komische familievoorstelling.

Gelukkig staan Sinterklaas en Riet Petiet (‘niet Piet’) er niet alleen voor. De onverwachte bezoekers Tonnie (Brian Verhagen) en Ronnie (Priscilla Wennekes Knetemann), een broer en zus die op de camping verderop verblijven, helpen mee de dief te ontmaskeren.

Jon van Eerd speelt Sinterklaas met een ondeugend randje. Naast het vlotte komische spel met zijn medespelers maakt hij een paar schuine moppen en verwijst hij naar actualiteiten en bekende (en beruchte) Nederlanders. Net als het satirische tv-programma Even Tot Hier laat hij Songfestivalduo Mia en Dion niet met rust en ook Mark Rutte heeft een speciale pagina in het Grote Boek. Heerlijke humor voor de ouders in het publiek. De grote en vlotte bewegingen, de strak getimede grappen en de creatieve woordspelingen zorgen ervoor dat de zaal als snel gevuld wordt met luid gelach. Teleurstellend is de running-gag over het overgewicht van Sinterklaas en het daaropvolgende ‘Dik de Dief’, waarbij je je kan afvragen of dat wel past bij een jong en kwetsbaar publiek.

Riet Petiet, gespeeld door Anne Delien, is de energieke ster van de show. Voor aanvang loopt ze door de zaal heen en groet ze de kinderen met een enthousiaste high-five wanneer ze langsloopt. Ze houdt een praatje, vraagt of ze lekker zitten, en als een kind tien rijen verderop luid om aandacht roept, roept zij zwaaiend en minstens zo luid ‘Hallo schatjes!’ terug. Wanneer de voorstelling dan eindelijk begint, charmeert ze het hele publiek met haar zangstem (want er moeten natuurlijk wel Sinterklaasliedjes gezongen worden voordat het doek open gaat) en goed getimede komische noten.

Na lang rennen en vliegen door alle personages, wordt de dief uiteindelijk gepakt. Hij blijkt alleen geen harteloze crimineel te zijn, maar een campingeigenaar die door de coronaperiode geen geld had om voer voor zijn ezeltjes te kopen. Na een hoop wikken en wegen oordeelt Sinterklaas dat de dief als straf een liedje moet zingen. Iedereen zingt mee met wat uiteindelijk het slotlied blijkt, want plots staan ze allemaal te zwaaien en gaat het doek dicht.