Club Club Gewalt 5.0 Punk
Club Gewalt
★★★☆☆ Muziektheater
9 september 2017 - Amsterdam Fringe Festical, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, Amsterdam - Speellijst
Theater voor de onaantastbare cool kids
Door gepubliceerd 10 september 2017

Nog voordat je de zaal binnen stapt slaat Club Club Gewalt 5.0 Punk je keihard in je gezicht. Onder de noemer van punk wordt de hele maatschappij op de hak genomen, maar niet voordat het publiek, zoals bij een optreden van Peaches, zowel vermaakt als doelbewust ongemakkelijk wordt gemaakt.

Schreeuwende, schurende punkmuziek in combinatie met minimalistische, maatschappijkritische teksten zoals ‘Lik mijn roze klamme kutje’ nemen je samen met de felle, aandachttrekkende kostuums mee terug naar dat ene kraakpand waar het altijd feest was. De muziek is lekker en de teksten provoceren. Dat laatste zou sterker worden als de teksten minder zouden worden overstemd door de muziek.

Na het blok ‘muziek’ krijgen we de regels te horen: er zijn geen regels. Er is een bar in de zaal die tijdens de voorstelling open is en waar je vooral gebruik van moet maken. De show bestaat uit verschillende onderdelen met daartussen steeds een paar minuten pauze om de zaal om te bouwen. Het gegeven punk verandert met de sketches van noodzaak naar puur vorm en geeft ruimte aan de acteurs om hun eigen voorstelling te doorspekken met anarchisme. Dit pakt niet voor alle sketches even goed uit en maakt de voorstelling bij vlagen flauw – maar dat levert uiteindelijk natuurlijk ook een lach op.

Alles mag, niks moet, behalve doen waar je zin in hebt. Club Club Gewalt 5.0 Punk is theater voor de onsterfelijke en onaantastbare cool kids. De voorstelling staat bol van referenties naar popcultuur die ik niet allemaal mee kreeg, wat de voorstelling op afstand hield en waardoor het voelde als een show voor de ‘incrowd’. Ook het regelmatig onverstaanbare Engels droeg hieraan bij. Het is jammer dat  de noodzaak die in het begin zo zorgvuldig en tegelijk in-your-face wordt neergezet, niet vasthoudt. Maar met elementen als METALBINGO heb je voor ieder wat wils als het gaat om vermaak en vermaken.

2 Reacties

1. Peter Vink
    Geplaatst op 11 september 2017 om 15:04 | Permalink

Wat een tuttige recensie! ****! Incrowd my ass, super duidelijke referenties naar de popcultuur. Deze auteur zou zijn huiswerk beter moeten doen! Bewonderenswaardige mix van muziek, manifesten, rebellie. Gaat dat zien, unieke ervaring.

2. Yvonne Liew-On
    Geplaatst op 15 september 2017 om 00:11 | Permalink

WAT EEN FLUT-RECENSIE!!!

Club Club Gewalt lapt de heersende burgertruttige, politiek correcte muziek en bijbehorende teksten inderdaad aan haar (stevige punk-)laars, maar ik verwacht tijdens zo’n drie uur durende ‘nachtclub-theatershow’ niet anders dan “ongemakkelijke” momenten en buitenissige gedragingen, gepaard met maatschappijkritische teksten als “Dick sein ist gut”, die ik overigens uitstekend kon verstaan, ondanks de harde muziek. De sketches waren allesbehalve flauw, en een oplettend recensent zou zeker gemerkt hebben dat de acteurs de scenes opzettelijk te lang lieten duren om er maar vooral voor te zorgen dat er geen comfortabele RTL-4 publieksmodus zou ontstaan, waarbij we zouden lachen op commando en klappen als vee.
    Het Metal-BINGO was werkelijk hilarisch om te ondergaan (met een hele vette knipoog naar de gangbare wekelijkse buurtbingo), en de verschillende verkleedpartijen fleurden de soms sombere anarchistische visie op de maatschappelijke status quo behoorlijk op – het oog wil per slot van rekening ook wat – zonder te verzanden in een travestie van exhibitionisme. Het bleek juist heel functioneel. Het gezelschap oogde inderdaad als een wanordelijk stelletje anarchisten, maar intussen zong elke speler met een goed geschoolde stem een lastige koorpartij, hetgeen vaktechnisch een knap staaltje muziek opleverde, en verwoordden de spelers op ‘hervorragende’ wijze de hypocrisie van de (inter)nationale politiek die onder zware invloed van de lobbyisten en de grootbedrijven en grootbankiers staat en die is verworden tot een economisch spel van heers en verdeel in plaats van dat er nog sprake is van een echte democratie. KORTOM : EEN EXCELLENTE VOORSTELLING, die veel meer verdient dan afgedaan te worden als een show voor ‘de incrowd’. Ik had ze nog nooit zien optreden, maar ik begreep helemaal wat ze wilden laten zien. En ze waren in meerdere opzichten knap : knap om dit te bedenken, en knap om dit op deze manier uit te beelden. Ik heb intens genoten. CHAPEAU!!!