Het Theaterkrant Magazine van maart is een themanummer over theaterkritiek. Hoe ontwikkelt zich de verhouding tussen kritiek, veld én publiek? Met bijdragen van Thijs Lijster, Lucia van Heteren en Wouter Hillaert.

Voor dit themanummer schreven vier critici over waarom en hoe ze schrijven zoals ze schrijven. Filosoof Thijs Lijster houdt een aantal klassieke waarden van de kritiek tegen het licht en biedt een aantal inspirerende nieuwe woorden voor de kritiek anno nu; Wouter Hillaert schrijft openhartig over zijn groeiend ongemak met het schrijven van recensies en biedt ook een opening voor een nieuwe vorm van kritiek.

Een dubbelinterview tussen critica Janny Donker (ooit hoofdredacteur van dansblad Notes) en choreograaf en artistiek leider Alida Dors geeft een sterk beeld van een twintig jaar durend gesprek tussen kritiek en kunstenaar. Hier wordt zichtbaar hoe kritiek taal kan geven aan nieuwe vormen, werk kan canoniseren en het fundament kan leggen voor beleid. Samen bewijzen Donker en Dors de stelling in het artikel van Lucia van Heteren dat kritiek en erfgoed onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

In het nummer presenteren we ook de uitkomsten van het lezersonderzoek dat eind vorig jaar werd gehouden op deze site.

Buiten het themadossier bevat het maartnummer onder meer een reportage over Panama Pictures in Praag en een essay over vergeving van Han van Wieringen.

Alle artikelen van Theaterkrant Magazine zijn ook online voor abonnees beschikbaar. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theaterkrant.nl. Geen abonnement? Haal dit nummer los bij een van de verkooppunten of test ons abonnement. Beeld: Herman van Bostelen