Theaterkrant Magazine van maart is een themanummer van, met en over The Need for Legacy. Het is een kleurrijke aanzet in inhoud en vorm om te laten zien hoe veelzijdig onze geschiedenis is, met bijvoorbeeld ‘legacy’- artikelen over onder anderen Ernestine Comvalius, Șaban Ol, Michael Matthews en Anis de Jong. Het portret dat Brian Elstak maakte van Rufus Collins voor de de Stadsschouwburg Amsterdam staat op de cover. Vandaag op de mat en in de winkel.

The Need for Legacy legt zich toe op de bewustwording van de breedte en diversiteit van de Nederlandse theatergeschiedenis door verhalen en kennis zichtbaar te maken die uit ons geheugen dreigen te verdwijnen. Het netwerk wil gezamenlijk ontdekken dat er al mensen waren die wielen uitvonden en wier ‘legacies’ misschien de weg kunnen wijzen. In dit nummer worden acht legacies uitgelicht, naast artikelen over onder meer Don’t Hit Mama en de vroege geschiedenis van acteurs van kleur in Nederland door Sarah J. Adams.

Om extra te benadrukken dat we niet van voren af aan hoeven te beginnen, delen Neske Beks, Maarten van Hinte en Romana Vrede hun kennis, en geeft Floortje Bakkeren een rondleiding door de relevante archieven. Dat die archieven zelf ook in beweging zijn, blijkt uit gesprekken met Marjorie Boston en Hans van Keulen en uit het nieuwe platform Podiumkunst.net – recent toegetreden tot de BIS – een netwerk van collecties dat via digitale wegen én live gaat helpen de deuren van de archieven weer open te zetten.

Het zichtbaar maken van geschiedenis kan op verschillende manieren, niet alleen in verhalen maar ook in beeld. Fotograaf Jean van Lingen volgt al bijna veertig jaar zo’n beetje alle theatergroepen van makers van kleur. In dit nummer presenteert hij een selectie uit zijn archief.

Geen abonnement? Test ons (kennismakingsmaking)abonnement of haal dit nummer los bij een van de verkooppunten. Alle artikelen van Theaterkrant Magazine zijn ook online voor abonnees beschikbaar. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theaterkrant.nl.