‘Er is altijd licht aan het eind’, schrijft performance-kunstenares Marina Abramovic aan de Belgische choreograaf Jan Fabre. ‘In een tijd van politieke correctheid die zo schadelijk kan zijn voor kunstenaars die nu iets maken’ werd Mount Olympus volgens haar in New York ‘enthousiast en met open armen ontvangen’. Het gezelschap van Fabre publiceerde haar brief gisteren op Facebook.

Mount Olympus werd op 10 november opgevoerd in het Skirball Centre in New York. Het was de eerste voorstelling van Troubleyn, het gezelschap van Jan Fabre, sinds de choreograaf in een open brief door twintig (ex)dansers beschuldigd werd van seksisme, machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag.

Abramovic noemt de voorstelling in haar brief een ‘meersterwerk’. ‘Het is als een encyclopedie van uw leven, onderzoek en beproevingen, waarbij elk element van u samenkomt, de echte renaissance-mens vertegenwoordigend die u bent.’

Fabre zelf was op verzoek van de dansers niet mee meegereisd naar New York. Volgens Abramovic de enige fout die hij gemaakt heeft. Hij had er bij moeten zijn ‘om het extatische publiek te zien, de viering en toewijding van uw werk hier in New York’.

De meeste voorstellingen van Fabre werden naar aanleiding van de beschuldigen afgelopen maanden geannuleerd. Ook in New York was er veel discussie. Volgens het Vlaamse dagblad Gazet van Antwerpen ging Mount Olympus daar uiteindelijk toch door omdat de dansers er al lang naar uitkeken en vanwege het financiële aspect. Met het optreden in het Skirball Centre zou een contract van tienduizenden euro’s gemoeid zijn. Skirball plaatste op zijn website een link naar de open brief met de beschuldigingen van de dansers en naar het artikel met getuigenissen van drie ex-danseressen in de New York Times.

Ook danser Matteo Sedda sprak dit weekend op Facebook zijn steun uit voor Fabre. Hij zegt de theatermaker nooit ervaren te hebben als ‘een pestkop, een seksist, een racist of iemand die opzettelijk mensen vernederde’. Eergisteren ging zijn solo The generosity of Dorcas in première op het Temporada Alta Festival in Girona. Hij hoopte op ‘respect van het publiek om zijn voorstelling in serene omstandigheden te spelen’.

Foto: Mount Olympus, Sam de Mol