Danser en choreograaf Niek Wagenaar heeft afgelopen weekend de publieksprijs gewonnen op het Delft Fringe Festival 2022 voor zijn voorstelling Nymphs. Met deze onderscheiding bemachtigde hij alvast een plek in het programma van Delft Fringe Festival 2023, waarvan hij ook het campagnebeeld wordt.

Volgens Rémon Beeftink, artistiek leider van het Delft Fringe Festival, is Wagenaar de terechte winnaar. Beeftink prijst het vermogen van Wagenaar om met zijn voorstelling mensen in het hart te raken. ‘Op zachte en betoverende wijze weet deze jonge choreograaf het gevoel van sensualiteit, genderidentiteit, vrijheid en geborgenheid te vatten.’

De prijs werd overhandigd door Doortje Peters en Robin Lie van Tappin-it Collective, de vorige winnaars van de publieksprijs, in de vorm van een Gouden Konijn. Wagenaar zelf reageerde blij en verrast: ‘Ik had echt niet verwacht dat ik zou winnen, de kwaliteit van de makers in deze editie was echt hoog!’

In Nymphs gaan vijf dansers op zoek naar hun eigen identiteit en schoonheid in gevecht met de norm: ‘Verwikkeld in een web van sociale constructies bewegen de dansers op weg naar verbinding’, aldus Wagenaar. Met de voorstelling studeerde hij vorig jaar af aan de opleiding Urban Contemporary (JMD) van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans.

Naast Wagenaar zijn op het festival ook De Prima Donna’s in de prijzen gevallen met Leuk Geprobeerd!, een operavoorstelling waarin ze met een flinke dosis humor het hokjesdenken over seksualiteit, identiteit en gender willen doorbreken. Sanne Vleugels en Sam Eggenhuizen van De Prima Donna’s wonnen de Delft Chamber Music Award, een juryprijs die wordt uitgereikt aan jong muzikaal talent en een speelplek verzekert op het volgende Delft Chamber Music Festival. De voorzitter van dat festival Bart van der Steenstraten is erg enthousiast over het duo: ‘Ze zingen en acteren goed en je krijgt er als bezoeker energie van!’

Zowel de voorstelling van Niek Wagenaar als die van de Prima Donna’s gaan over identiteit. Dit verbaast Beeftink niets. ‘Met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, is het niet gek dat steeds meer jonge makers in hun werk op zoek gaan naar onderwerpen die dichtbij zichzelf liggen’. Vragen als ‘Mag en kan je zijn wie je bent? Krijg je net zoveel kansen als een ander?’ passen volgens Beeftink bij het kritisch denken over identiteit en inclusie van jonge makers. ‘De vragen liggen open op tafel, de kaarten zijn verdeeld. De nieuwste generatie makers is veel bewuster bezig met deze thema’s en in hun werk maken ze hier weloverwogen keuzes over’.

Foto: Batuhan Keskiner