Alize Zandwijk vertrekt per 2017 als artistiek directeur bij het Ro Theater. Dat heeft het Ro Theater na alle geruchten nu definitief bevestigd. Ze draagt haar functie aan het einde van het huidige Kunstenplan over, om plaats te maken voor een nieuwe generatie theatermakers.

Dit zegt Zandwijk in een interview in de Volkskrant van 23 augustus jl. Hierin levert ze kritiek op de grote Nederlandse theatergezelschappen, waar de leiding volgens haar veel te lang blijft zitten. Ze stelt voor om jonge theatermakers als Marjolijn van Heemstra, Sadettin Kirmiziyüz, Erik Whien of De Warme Winkel de leiding van het Rotterdamse gezelschap te laten overnemen. Opvallend is dat Eric de Vroedt in dit rijtje niet wordt genoemd, terwijl zijn wens om het gezelschap te gaan leiden in verschillende recente publicaties naar voren is gebracht.

Hoewel Zandwijk zich niet met haar opvolging zegt te willen bemoeien, neemt ze afstand van het al enige tijd rondzoemende idee om Johan Simons naar Rotterdam te halen. Hoewel niemand van de betrokkenen de geruchten wil bevestigen, zou Simons een Europese instelling willen formeren waarin het Ro Theater, NTGent, de Ruhrtriennale en het Hamburgse Thalia Theater een intensieve samenwerking zouden aangaan. Volgens Zandwijk is dit ‘een gedachte zonder inhoud’. Ze vindt het ‘een nogal megalomaan plan’ dat ‘niet wordt gedreven door inhoudelijke overwegingen’. Erik Pals, zakelijk directeur van het Ro Theater, wil niet reageren op de opmerkingen van Zandwijk. Haar vertrek per 2017 is momenteel het enige dat vaststaat.

Ellen Walraven, directeur van de Rotterdamse Schouwburg, noemt het nog te vroeg om op de plannen rond Simons, waarin ook een fusie tussen de Rotterdamse Schouwburg en het Ro Theater zijn beslag zou moeten krijgen, in te gaan. Wel bevestigt ze dat er gesprekken met Simons gaande zijn en zegt ze dat de Rotterdamse Schouwburg de ambitie heeft om intensief met het Ro Theater te gaan samenwerken. Of ze ook met anderen dan Simons in gesprek is, daarover wilde Walraven geen uitspraak doen. ‘De Rotterdamse Schouwburg en het Ro Theater maken beide onderdeel uit van de coalitie Theater Rotterdam, maar hebben elk hun eigen Raden van Bestuur. Het is aan de Raad van Bestuur van het Ro Theater om hier verdere uitspraken over te doen,’ aldus Walraven.

Zandwijk is sinds 2006 artistiek leider van het Rotterdamse gezelschap. Na haar vertrek bij het Ro Theater zal ze zich richten op Duitsland, zei ze tegen de Volkskrant, waar ze al langer als regisseur is verbonden aan Theater Bremen en het Deutsches Theater in Berlijn. Op 12 september gaat haar nieuwe voorstelling Vuurvrouwen bij het Ro Theater in première. Vanaf 15 januari 2015 is haar regie van Dea Lohers Gaunerstück te zien in Berlijn, een coproductie van het Ro Theater met het Deutsches Theater, en op 13 maart 2015 is de première van Leger, een nieuwe tekst van Rik van den Bos voor het Ro Theater.

Bij de opening van het Theaterfestival Boulevard maakte de burgemeester van ‘s-Hertogenbosch, Ton Rombouts, gewag van de oprichting van een Hollandia Academie, een door Johan Simons op te zetten opleidingsinstituut voor theatermakers op het voormalige terrein van mengvoederfabriek De Heus, dat een culturele bestemming heeft gekregen. Maar volgens Jan van der Putten, directeur van de Verkadefabriek, was ook deze aankondiging prematuur. ‘Zo ver is het nog lang niet. We moeten Simons eerst maar eens hier aan tafel zien te krijgen, om de plannen handen en voeten te geven.’

(Alize Zandwijk, foto: Bob Goedewaagen)