Melle Daamen wordt vanaf september algemeen directeur van Theater Rotterdam, waar hij samen met Bert Determann als directeur bedrijfsvoering en Ellen Walraven als artistiek directeur de leiding krijgt. Zijn nieuwe aanstelling betekent zijn vertrek uit Amsterdam, waar hij bijna vijftien jaar directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam is.

Daamen maakt de overstap omdat hij het ‘uitdagend vindt de ontwikkeling mee te maken van een theater waarin het produceren en presenteren van theater en talentontwikkeling samengaan’. Johan Simons, die verantwoordelijk wordt voor de internationale tak van Theater Rotterdam, ziet in Daamen de ideale kandidaat vanwege zijn brede blik en grote liefde voor zowel theater als beeldende kunst en architectuur: ‘Een vernieuwer die zijn nek durft uit te steken.’

Het nieuwe Rotterdamse stadstheater is een fusie van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg, Productiehuis Rotterdam met acteursgroep Wunderbaum als eerste alliantiepartner. De driekoppige directie stuurt vier artistiek leiders aan, die ieder een eigen platform leiden: Walther van den Heuvel (Programmering), Bianca van der Schoot (Makers & Innovatie), Tanja Elstgeest (Talentontwikkeling) en Johan Simons (Europees platform).

De plannen van Theater Rotterdam zijn de afgelopen weken kritisch beoordeeld door de Raad voor Cultuur en de Rotterdamse kunstraad (RRKC). Van de gevraagde subsidie van 2,67 miljoen adviseerde de Raad voor Cultuur 1,6 miljoen toe te kennen, waarvoor Theater Rotterdam een aangepast activiteitenplan met een nieuwe begroting moet indienen. Ook de RRKC adviseerde tegen de gevraagde extra subsidie van 9,2 miljoen, de subsidie blijft 8,6 miljoen. De raad had twijfels bij de meerwaarde van een fusie.

De Stadsschouwburg Amsterdam is onder leiding van Daamen uitgegroeid tot een toonaangevend stadstheater met een gerenommeerde (internationale) programmering en een stevige samenwerking met huisgezelschap Toneelgroep Amsterdam van Ivo van Hove. Daamen liet het theater verbouwen voor 40 miljoen euro, waarbij hij een tweede grote zaal, de Rabozaal, liet bouwen en de entree grondig aanpakte.

Foto: Michiel Goudswaard