Alle reacties

  • Avatar

    Van Paul R. Kooij op Het pauperparadijs

    Geachte Wintels,
    Met intresse uw reactie op de voorstelling PauperParadijs gelezen. Zo te lezen hebt u het aardig naar de zin gehad. U heeft het over een prachtig decor, goede spelers,prima organisatie. U heeft gelachen onder een lekker zonnetje. Kunt u mij uitleggen welke kansen er zijn gemist? Verder weer u natuurlijk ook wel dat deze voorstelling niet door omroep Max is geproduceerd. Dat zal wel cynisch bedoelt zijn.
    Met vriendelijke groet
    Paul R. Kooij

  • Avatar

    Van Ed Paanakker op Heart of Darkness

    Heart-of-darkness gezien op het Over-het-IJ festival. Tjonge wat een teleurstelling. Saaie veel te trage voorstelling waar niets in gebeurt. Terwijl in de donkere krochten van de menselijke psyche het juist borrelt en stormt als in een vulkaan. Eigenlijk wilde ik na 5 minuten al weglopen, maar ja je hoopt op nog iets wat boeit. Niet dus. Jammer, dit hoort thuis in de doodlopende weg van mislukt geëxperimenteer. Ik had net zo goed een uur lang naar een rood papiertje kunnen kijken.
    En dat terwijl ik twee jaar eerder ontzettend genoten heb van hun voorstelling Woyzeck (samen met Silbersee overigens). Dat was van een overrompelende grote klasse. Ik zou zeggen: gauw Silbersee appen of ze weer samen iets geweldigs willen maken, want PW heeft bewezen dat ze het kunnen.

  • Avatar

    Van Wintels op Het pauperparadijs

    Met andere verwachtingen naar de voorstelling gekomen, belanden we in een musical voorstelling van omroep Max. Prachtig decor, goede spelers en een prima organisatie brengt je een aantal uren amusement. Over een, zwart met karton overschreven stuk vaderlandse geschiedenis. Lachend in de stralende zon met een heerlijk wijntje op deze huilende grond!
    gemiste kans…..

  • Avatar

    Van Hessel Posthuma op Iemand komt van binnen

    Waarom vragen stellen? Dan is de eenzaamheid toch doorbroken?

  • Avatar

    Van Fons Dejong op 69 Positions

    Inderdaad een hele fijne voorstelling! 18 en 19 maart in Maastricht.

  • Avatar

    Van a.willemsen op Alex Klaasen wint Johan Kaart Prijs

    P.S.,
    Bij mijn mail van gisteren:
    Vergat nog te zeggen, dat ik inmiddels het Te Deum – met het
    beetje stem, dat ik met mijn n 86 jaar nog heb – kan meezingen.
    M.u.v. de solo natuurlijk. Zou die ook niet door tenor/bariton
    gezongen kunnen worden…..?

  • Avatar

    Van a.willemsen op Alex Klaasen wint Johan Kaart Prijs

    Alsnog hartelijk gefeliciteerd. Van mij niet voor “Gelaarsde
    poes: ,”Neuken is voor meisjes” etc. Wél voor ‘Messiah”2014, de
    Concertgebouw/dvd. etc. In de dvd zie ik een lijn: onvervuld
    verlangen:
    “I really do’nt know love, life at all”
    “Dream”
    Ït all fades away, but you”
    “Halleluya.Amen”. Jezus is teruggekeerd…..Hij is n o o i t
    w e g g e w e e s t.
    “I loved you”
    “Aprés un rêve” Lees s.v.p. mijn mails hierover aan HS, VPRO,NTR.
    En nu op naar het Marco-Borsato- Jan-Smit-Nick-en-Simon-publiek
    Ze wachten erop.
    En nogmaals: de “Toréador”en nog een paar andere is/zijn
    te GROOT voor de KLEINE Zaal.
    Beste wensen en groeten,
    mw A. Willemsen.
    P.S.,
    En nogmaals: ik zou dankbaar zijn voor informatie m.b.t.
    “Dream”en ” I loved you”: componist, tekst, herkomst.

  • Avatar

    Van Christiaan Mooij op Musicals favoriet bij vrouwen, musea bij mannen

    dank je!

  • Avatar

    Van Christiaan Mooij op Amatourist (9+)

    jeugdtheater?

  • Joke Beeckmans

    Van Joke Beeckmans op Musicals favoriet bij vrouwen, musea bij mannen

    Het onderzoek kun je hier vinden.

  • Avatar

    Van Christian Mooij op Musicals favoriet bij vrouwen, musea bij mannen

    waar kan ik het onderzoek vinden?

  • Avatar

    Van Annelies van rijssen op Afstudeerproject ArtEZ wint prijs op Hamburgs festival

    Het was ook een buitengewone fraaie en zeer spannende voorstelling. Een aanrader!

  • Avatar

    Van Maud Bredius op Europe Endless Express

    Ik kan over de EEE niet meepraten, maar n.a.v alle reacties heb ik de recensie gelezen :-) Het laatste stuk daarvan, over ‘Rheingold’, maakt me zo blij. Jaren geleden heb ik daar tijdens het ITs Festival een versie van gezien, ook geregisseerd door Ward Weemhoff, vermoedelijk met andere leerlingen. Het was het mooiste wat ik ooit tijdens het ITS heb gezien. Het ging maar door en het ging maar door en ik zat te hopen dat het nooit meer zou ophouden, zo prachtig vond ik het. Wat heerlijk dat het nog steeds gespeeld wordt!!

  • Max Arian

    Van Max Arian op Europe Endless Express

    Spannend, al die verschillende reacties op mijn stuk. Misschien op zich al positief dat er zo heftig wordt gereageerd? Grunberg en Zina had ik gemist, als je die optelt bij wat ik heb gezien en gehoord, was er toch wel iets te beleven tijdens de EEE.
    Inderdaad, we moeten Europa niet overlaten aan economen en politici. Cultuur zou een belangrijker rolkunnen spelen en laat kunstenaars maar hun eigen fouten maken bij het zoeken naar co-existentie, altijd minder erg dan geweld en haat. Zo gezien was EEE, ook in zijn verwarring en tekortkomingen een fraaie parabel voor wat Europa nu nog voorstelt. Ik houd het bij vijf sterren en liever geen EEExit…

  • Avatar

    Van Joost Dekkers op Europe Endless Express

    Logistiek was de trein een vet probleem en tegelijkertijd leek het daardoor op Europa.
    De voorstellingen waren inderdaad niet heel bijzonder en het eten teveel van het zelfde. De discussies waren soms te smal en de BN ers te oppervlakkig.
    Echter het idee en de mensen die het opgezet hebben en de medereizigers waren zeer bijzonder. Van de pollen tot de VR coupe en de swing avond tot de toeval kunst en mijn Syrische reporter. Pet af voor al de insiratie. Van de happening waar je in kunt duiken en van al die oplossings gerichtheid heb ik genoten. Een plek waar jong en oud samen aan de slag kunnen en je zelf veel verschillende mensen kunt ontmoeten is zeldzaam in ons commerciële Europa. Er zijn honderd dingen over te zeggen en dat wordt ook gedaan. Het idee en de gekte om te denken dat het kan met zo’n trein is geweldig.
    Europa aan de banken en bedrijven over laten leidt tot de bekende toestand en het is hoog tijd dat er meer treintjes gaan rijden. Dat de logistiek dan wat problemen heeft is minder erg als de monetaire crisis veroorzaakt door lieden die al jaren hun zaak voorbereid hebben.
    Dat we in Praag zelf boodschappen doen toont aan dat mensen samengepropt in een trein heel oplossingsgericht kunnen denken. Ik ben blij dat ik zelf wat heb kunnen bijdragen.
    Volgend jaar hopelijk treinen uit meer landen zodat Europeanen elkaar kunnen ontmoeten en we onze schouders eronder kunnen zetten. Een ranggeer terrein met een politiek cultuur festival waar de treinen samen komen. Dit omdat ik als zestigjarige denk dat we het niet langer aan Brussel alleen kunnen overlaten. Bedankt voor 2016.
    Denk erom in 2017 brood en borrel meenemen!

  • Avatar

    Van Doris bartels op Europe Endless Express

    Dit verhaal klopt zo helemaal met hoe ik het ervaren had. Ik vond het geweldig en misschien niet alles naar ieders smaak, maar dat lijkt mij ook onmogelijk. Ik heb enorm veel respect voor wat de organisatie voor elkaar heeft gekregen en wat minder respect voor mensen die piepen over een ontbijt dat ze missen of zijn gaan klagen bij die allerliefste revisoren die de benen uit het lijf liepen. Kan gebeuren, alles was voor de eerste keer en dan koop je gewoon zelf een broodje, want we zijn niet gehandicapt.En de wetenschap dat daar in het theater allemaal vluchtelingen stonden op het podium vond ik geweldig, evenals het verhaal van de grote rode onderbroek. Zoals Max het omschrijft heb ik het exact zo ervaren, ik voelde me gezegend dat ik bij de theatervoorstelling was en kon niet na vertellen waarom het zo geweldig was, nu kan ik zeggen: lees de recensie van Max maar. Ook de toespraak van Magdaléna Vášásyová wiens naam ik dankzij Max nu eindelijk weet trof mij recht in het hart. Het enige waar ik een andere kijk op heb is de gemiddelde leeftijd: die lag volgens mij vele malen hoger dan zoals Max het omschrijft. Ik verbaasde me enorm om de grote hoeveelheid 40-plussers.

  • Avatar

    Van Annet Veenstra op Europe Endless Express

    Inderdaad zeg, zaten wij in dezelfde trein? ;) Films deden het vaak niet of vielen halverwege uit, toneel was er veel minder dan verwacht en de debatten werden door velen als weinig diepgravend ervaren. Die diepgang had ik als jonge reiziger wel wat meer willen zien. (De prachtige overdracht in Bratislava met een lezing van Arnon Grunberg, evenals de Beautyverhalen Salon van Zina, waren overigens indrukwekkend!). Voor mij viel de uitwerking van dit bewonderenswaardige plan ook wat tegen.
    Eerlijk is eerlijk, het succes van deze reis dreef een beetje op een heel dankbaar elitepubliek en het keiharde werk van de medewerkers. Want dat de medewerkers en revisoren snoeihard hebben gewerkt, was glashelder. Ze deden alles in hun vermogen om de logistieke ongemakken zoveel mogelijk te verzachten.
    Maar of ik volgend jaar weer mee zou gaan…. Hmm, dan moet er wel wat veranderen. Dit jaar waren het namelijk echt geen vijf sterren wat mij betreft.

  • Avatar

    Van Marit van Vliet op Europe Endless Express

    EEE – ik was erbij maar ik zat zeker in een heel andere trein dan Max…. De logistieke problemen maakten dat veel programma-onderdelen niet bereikt werden, niet doorgingen of vol waren. Als in een trein 600 passagiers zitten en er zijn drie kunstrijtuigen á 60 personen (als je propt), dan moet je shifts organiseren zodat iedereen de kans krijgt voorstellingen te bezoeken. Het gebrek aan informatie zorgde ervoor dat zelfs de revisor niet wist wat ze ons moest vertellen en ze op zaterdag maar vrij nam of kreeg. Bovenal, en dat was natuurlijk het meest jammere, was het niveau van dat wat ik wél heb kunnen meemaken niet geweldig, op het amateuristische af. Tot en met Praag heb ik nog de hoop gekoesterd dat het nog wat zou worden. Een echt theater waar iedereen in paste! Nu eens geen muziek en gedichten maar theater! Iets nieuws, iets onverwachts, iets prikkelends! Maar ook dat was minnetjes dus halverwege ben ik toch maar een wandelingetje door Praag gaan maken. Waar ik overigens steeds meer EEE-hangers tegen kwam, mensen met tassen eten omdat het aangeboden ontbijt door de eerste zes rijtuigen was opgegeten.
    In onze coupé begonnen we als onbekenden en zijn we nu heel close. Dat heeft EEE wel gedaan. Maar alles eromheen…het idee was geweldig, de marketing en sales voortreffelijk, maar de uitwerking wat mij betreft teleurstellend.

  • Avatar

    Van Aafke Steenhuis op Europe Endless Express

    Max, Wat een mooi, aanstekelijk, vrolijk stuk! Het was een heel bijzondere treinreis die opgewekt en lichtvoetig door Europa slingerde, vol met aardige en flexibele mensen. Alleen vond ik die overdracht van het EU-voorzitterschap in Bratislava nogal sullig en slap ironisch. Je hebt gelijk, de Slowaakse parlementarier en actrice Magdaléna Vášásyová sprak wel indringend over de ernst en de belangrijkheid van het moment.

  • Avatar

    Van Pia van den Berg op Dianne Zuidema directeur Stadsschouwburg Amsterdam

    Van harte gefeliciteerd Dianne…….goede keuze ! Leuk voor je. Ik wens je veel toi toi toi. Lieve groet Pia