De tiende editie van het ITA-festival Brandhaarden focust op het werk van de jonge Franse schrijver Édouard Louis. Hij schreef tot nu toe drie romans, die alle drie bestsellers werden en in meerdere landen bewerkt voor theater. In Amsterdam zijn daarvan vier producties te zien.

Op het festival speelt Édouard Louis straks zichzelf in de Franse theaterbewerking Qui a tué mon père, geregisseerd door Thomas Ostermeier. Van diezelfde regisseur is ook Im Herzen der Gewalt te zien, gemaakt bij de Berlijnse Schaubühne. ITA zelf herneemt Wie heeft mijn vader vermoord van acteur Hans Kesting in een regie van Ivo van Hove. Ook Eline Arbo’s theaterhit Weg met Eddy Bellegueule (Toneelschuur Producties) is te zien. Édouard Louis is tevens de centrale gast in een speciale editie van het verdiepende programma Sign of the Times, in samenwerking met de Balie.

Met theaterfestival Brandhaarden haalt ITA voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam. Het festival biedt een overzicht van één maker, huis, regio of thema. In voorgaande edities waren dat onder meer Katie Mitchell, Milo Rau, de Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre Bouffes du Nord.

‘Het werk van Édouard Louis is een uitslaande brand’, schrijft ITA-directeur Wouter van Ransbeek in een persbericht, ‘na de boekhandels verovert de literaire sensatie in snel tempo de belangrijkste theaterpodia van de wereld. Zijn werk is rauw, persoonlijk en prikkelt het publieke debat, omdat het de stem van de ‘vergetenen’ in onze samenleving en het geweld dat hen wordt aangedaan niet alleen luid laat horen maar ook doet voelen. Een echte brandhaard dus.’

De komende editie van Brandhaarden staat gepland van 21 januari tot en met 12 februari 2021 in Internationaal Theater Amsterdam.

Édouard Louis is bijzonder geliefd in het theater: zijn drie boeken zijn in korte tijd wereldwijd al bijna veertig keer bewerkt. Wat maakt zijn werk zo geschikt voor het podium? Theatermaker vroeg het aan drie regisseurs en een toneelschrijver. ‘Elke versie verlicht de pijn en de last van het verhaal.’

Foto: Arnaud Delrue