Het podium lijkt wel een bouwplaats. Een metershoge ijzeren stellage staat pontificaal in het midden, omgeven door trapezes, fietsen, een wip en allerlei percussie-instrumenten. Met dat gereedschap zetten vier circusartiesten en een percussionist entertainment op letterlijk hoog niveau neer.

De voorstelling Machine de Cirque van het gelijknamige Canadese gezelschap zuigt je vanaf de eerste duizelingwekkende bijna-val van een van de acrobaten mee van ijzingwekkende spanning naar lachen tot je kaken pijn doen. Dat van het aangekondigde verhaal over vier acrobaten die overleven na de apocalyps niets is terug te zien, doet er na de eerste stunts niet meer toe.

Voor een theatershow van anderhalf uur is de voorstelling behoorlijk klassiek van opzet: waar circusartiesten steeds vaker experimenteren met andere structuren dan de traditionele acts, is dat wel hoe het gezelschap Machine de Cirque zijn voorstellingstijd vult, in plaats van te kiezen voor bijvoorbeeld een lange spanningsboog. Echter, wanneer je via hoogtepunt naar hoogtepunt het ultieme klapstuk aan het einde van de show bereikt, is dat helemaal geen slecht idee.

Een tipje van de sluier van welke angsten je als toeschouwer moet doorstaan: een fietsact waarbij een herenfiets als eenwieler bereden wordt met het stuur als zadel, de eenwieleract waarbij een van de acrobaten een steeds hogere eenwieler beklimt, totdat hij uiteindelijk op een drieënhalve meter hoge eenwieler rondfietst en natuurlijk de duizelingwekkende finale-act. Via een wip katapulteren de acrobaten elkaar omhoog, om na een reeks salto’s precies op tijd te landen op de wip om de ander weer omhoog te lanceren.

Dat is een grote kracht, maar de echte succesfactor van deze show is de slapstick die in de acts is verweven. Met een geweldig gevoel voor timing nemen de mannen elkaar en het publiek op de hak. Het hoogtepunt? De handdoekenact, waarbij de mannen naakt krampachtig hun edele delen proberen te bedekken met een handdoek, en elkaar daarbij uitdagen om steeds moeilijker trucjes met die handdoek te doen. Tot op het punt waarbij ze koprollend over de vloer rollen en in staat blijken om ook dan hun eer nog te bedekken met de handdoek.

De slapstick is tot in detail doorgevoerd, en dat maakt de show zo sterk. In het samenspel met de percussionist bijvoorbeeld, met wie de acrobaten constant grappen uithalen. Wanneer de acrobaten hun jongleerkegels tevoorschijn halen, moet ook hun muzikant eraan geloven: met jongleerkegels gaat hij zijn trommels te lijf.

Machine de Cirque is een geweldig uitgevoerde combinatie van acrobatiek en slapstick. De voorstelling toert al drieënhalf jaar de wereld rond, en dat is niet voor niets. Vanavond staat de show nog in het Zaantheater. Komt dat zien!