Ruim drie jaar na het imponerende Cirque de la Faim komt het Zwolse gezelschap The Young Ones met een nieuwe circusvoorstelling. Deze keer niet over honger, maar over wat je daar tegen kan doen. Eten dus. Plaats van handeling is nu geen Europees slagveld, maar een duizendsterrenrestaurant, De Kosmos genaamd.

Om met de deur in huis te vallen: in vorm en inhoud kon het contrast niet groter zijn. Waar hun eersteling een wonder van inventiviteit was, is Cirque de la Decadence een veel te lange en te volle voorstelling over oerkrachten die de geschiedenis van de mensheid beheersen.

De directe aanleiding voor het verhaal is het aanstaande vertrek van The Young Ones uit de voormalige St. Michaelskerk, de plek waar ze de afgelopen zes jaar hun thuishaven wisten. Schrijver Paul Feld zag in de opkomst en ondergang – eh, sorry, verloop – van de groep een mooie aanleiding leeg te lopen over thema’s als oerkrachten, liefde, hoop en vernietiging.

The Young Ones gaat na deze voorstelling verder als stadsgezelschap van Zwolle, nauw verbonden met De Zwolse Theaters. In een ronkende verklaring over deze gedwongen verhuizing wordt onder andere gerept van ‘een alliantie die invulling gaat geven aan een nieuw idee over het inrichten van de culturele infrastructuur in de stad’. Het klinkt als een in jargon gegoten bezweringsformule.

Cirque de la Decadence (het accent aigu is om onduidelijke redenen gesneuveld) ademt uit al zijn poriën ook die twijfel. Met deelname van tientallen jonge acteurs en een volledige verbouwing van de kerk, zou je een optimistische spektakelvoorstelling verwachten. Een hoopvol afscheid, op naar de toekomst! Maar het is juist de zwartgalligheid die domineert. Alsof maar al te goed wordt beseft dat een unieke vrijplaats wordt geliquideerd.

Feld heeft naar hartenlust gegrasduind in de Griekse mythologie en met name gebruikgemaakt van het verhaal van Uranus, Gaia en hun zoon Kronos. Kronos die zijn vader castreert, zijn eigen nageslacht in de enorme ketel met oersoep gooit en tiranniek heerst over zijn rijk: Feld stopte het er allemaal in. En nog veel meer. Zijn Furiën, drie kwaadaardige vrouwen, zijn een damestrio dat met lieve liedjes de handelingen becommentarieert. Nyx en Eros, die symbool staan voor vernietiging versus hoop en liefde, duiken te pas en te onpas op.

De tientallen jonge spelers van The Young Ones mogen telkens in groepschoreografieën de handelingen illustreren. En eten opdienen. Want in de uitwaaierende show is ook nog een driegangenmaaltijd (met oersoep, hete bliksem en hemelse modder) opgenomen. Bij elke gang maken we een sprong in de tijd zodat de strijd tussen bevolkingsgroepen ook nog een strijd tussen generaties wordt.

Het is teveel. Met drie regisseurs op de stoel bleek het moeilijk keuzes maken dus is alles gebleven. Daardoor duren scènes te lang of voegen ze niets toe. De collectief gezongen Internationale, de verwijzingen naar de actualiteit, de geluidsband met indrukwekkende effecten. Het is pure overkill.

Maar uiteindelijk is de slotscène misschien nog wel het frappantst. Op een verder lege piste staat een doodskist opgesteld. Daarin ligt ‘de hoop’. Eros wil de hoop vrijlaten, Nyx niet.

Nyx krijgt haar zin.

Dat stemt niet bepaald, eh, hoopvol.

Foto: Charlie Feld