Het Vlaamse theatergezelschap Bad van Marie ontwikkelde voor Almere Stad een aangepaste versie van hun interactieve stadsspel ‘De Rally’. Daarin kom je op plekken die zelfs voor een doorsnee Almeerder normaal ‘verboden terrein’ zijn.

Nadat we verdeeld zijn in groepjes, worden we welkom geheten bij een teambuilding event en krijgen we uitleg over het spel. Even heerst er verwarring. Zijn we op de juiste plek? Waarom zijn we ineens onderdeel van een teambuilding event? Wat is het doel van het spel? De antwoorden blijven uit. Nadat onze hosts er zeker van zijn dat we de iPad snappen die als quizmaster en kaart gaat fungeren, worden we wandelend Almere Stad in gestuurd.

In het begin is het interessant en zelfs spannend om via de achterdeur het magazijn van een winkel binnen te stappen om vervolgens een praatje te (moeten) maken aan de toonbank, geschiedkundige vragen over Almere te beantwoorden, foto’s te maken en te observeren. Maar na een uur of anderhalf reist toch de behoefte naar een (gevoelsmatige) opbouw of ontwikkeling en groeit de vraag waar dit allemaal toe leidt.

Daarnaast zitten er opdrachten tussen zoals ‘er komt iemand voorbij met een handtas, wat is de kleur van haar schoenen’ wat op een zaterdagmiddag in de stad natuurlijk iedereen kan zijn. Hier zou theater en werkelijkheid in elkaar over kunnen lopen, maar doordat je vooral bezig bent met het spel werken deze opdrachten niet.

De acteurs zijn vooral een onderbreking van het spelelement en voegen in principe weinig tot niks aan de wandeling toe. Met uitzondering van het verhaal dat zich afspeelt in de bibliotheek, waar mijn groepje na ongeveer twee uur wandelen aankwam. Hier heerst een spannend misverstand over wie we zullen ontmoeten, wat voor drama en een onveilige situatie zorgt. Helaas is dit maar van korte duur. Zodra we de bibliotheek verlaten, krijgen we direct een totaal andere opdracht die weinig met dit verhaal van doen heeft.

Op het eindpunt krijgen we vragen van een citymarketing-medewerkster over de stad Almere. Wat snel weer afgebroken wordt, om duidelijk te maken dat het natuurlijk allemaal acteurs waren. Het verhaal, de verwarring en de opdrachten tijdens de wandeling zijn zo realistisch dat het nergens meer theatraal aanvoelt. Het maakt De Rally eigenlijk tot niet meer dan een drie uur durend teambuilding-event van een willekeurig citymarketing bureau dat werkt met figuranten. En dat is jammer want juist Almere verdient een goede theatrale stadswandeling mét verhaal.