Na Bodyscan 223 onderzoekt Robin Nimanong in opvolger Cyborg DNA opnieuw de grens tussen technologie en (gender-)identiteit.

Drie lichamen liggen midden op de dansvloer. Aan weerszijden staan tafels vol apparatuur en technologie – een wetenschappersfiguur in een lange doktersjas staat achter een van de setups. Als deze een hand opheft, is het alsof dat leven in de lichamen blaast: de dansers staan langzaam op, onwennig in hun motoriek. Op drie schermen voor hen ontwikkelt zich een wireframe‑animatie die doet denken aan de grafische stijl van videogameklassieker Rez, waarin ook vanuit digitale basiscomponenten (menselijk) leven ontstond. Uiteindelijk traceert de animatie de bewegende lichamen op de vloer, als een letterlijke ghost in the machine.

Net als in hun eerdere voorstelling Bodyscan 223, waarin choreograaf Robin Nimanong een duister maar ook bevrijdend toekomstscenario schetste, staat ook in Cyborg DNA het grensvlak tussen technologie en (gender)identiteit centraal: de maker liet zich voor de voorstelling door het Cyborg Manifesto van Donna Haraway inspireren. Nimanong, danser Phapbi Ngo en danser/geluidsontwerper Clara Cozzolino spelen wezens die ergens tussen mens en machine in zitten, terwijl ze zich van de controle van hun schepper lijken te ontworstelen.

In de voorstelling gaan de visuals van digitale artiest Lux Nautilus (met een bijdrage van 3d-kunstenaar Thomas van Rijk) een sterke dialoog aan met de stampende electro- en technobeats van Cozzolino, die een continu gevoel van opzwependheid, dreiging en onvoorspelbaarheid aan het stuk verleent. Het is daarom jammer dat de choreografie wat beperkt blijft. In tegenstelling tot in Bodyscan 223 vindt Nimanong maar zelden een oorspronkelijke bewegingstaal – een spannende solo van Ngo daargelaten voelt het idioom van de cyborgs te voor de hand liggend en te weinig dynamisch. Zo ontstaan er noch nieuwe ideeën over de verhouding tussen menselijkheid en technologie, noch empathie voor de personages, die te weinig individueel uitdrukkingsvermogen krijgen om tot leven te komen.

Wellicht heeft het ook met de artistieke scope van de voorstelling te maken: waar Nimanong in Bodyscan 223 een hele nieuwe samenleving bouwde, blijft de dramatische handeling hier letterlijk en figuurlijk beperkt tot de laboratoriumfase. Ondanks de indrukwekkende audio-visuele elementen laat Cyborg DNA daarmee een minder sterke indruk achter dan de voorganger.