De petitie van toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) voor het behoud van hun nieuwe naam is door 3648 mensen ondertekend. De groep overhandigde de petitie vanmiddag vlak voor twaalven aan de directie van Internationaal Theater Amsterdam, dat nog steeds dreigt met juridische stappen tegen het gezelschap. 

In de petitie vraagt toneelgroep Amsterdam aan Internationaal Theater Amsterdam (ITA) om juridische stappen tegen hen te staken en hen hun oude naam te gunnen.⁠ De toneelgroep is blij met de steun van de 3648 ondertekenaars. ‘Dit is een hele hoge opkomst in vier dagen tijd’, reageert artistiek kernlid Ward Weemhoff. ‘Hopelijk ziet de directie van ITA hoe breed gewaardeerd dit kunstwerk voor de publieke ruimte is. Niet alleen door onze fans, maar ook door diverse ITA-fans⁠’ stond vanmiddag op de website van zijn gezelschap. Niet veel later liet ITA echter weten niet terug te komen op zijn beslissing. Het theater nodigt de toneelgroep uit voor een gesprek op voorwaarde dat het de naam intrekt.

Voor ITA heeft de naam Toneelgroep Amsterdam een historische waarde, schrijft het theater in een reactie op de petitie en alle media-aandacht. ‘Het een onderdeel van de geschiedenis die hoort bij het gezelschap en het ITA-Ensemble. Bovendien is de naam nog steeds actief in gebruik. Publiek in binnen- en buitenland herkent ons ook nog steeds aan de namen Toneelgroep Amsterdam en Stadsschouwburg Amsterdam, ook al heten wij sinds enkele jaren Internationaal Theater Amsterdam. Het gebruik van de naam toneelgroep Amsterdam door De Warme Winkel levert verwarring op.’

toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) gaat deze reactie morgen met elkaar bespreken. ‘Wij hebben ook geen ervaring met dit soort zaken, dus moeten morgen eerst collectief overleggen hoe we hier op reageren’, zegt Weemhoff. ‘We hadden gehoopt dat Ivo deze artistieke provocatie heel vaderlijk zou omarmen.’ Vanmiddag noemt de groep zich in ieder geval nog steeds toneelgroep Amsterdam.

Op 14 maart maakte De Warme Winkel bekend voortaan verder te gaan als toneelgroep Amsterdam (met een kleine t). De nieuwe naam zou naadloos aansluiten op hun ‘reputatie van toe-eigening en kunsthistorisch bewustzijn, brutaliteit en experiment’. Weemhoff sprak over een ‘hybride kunstwerk op het raakvlak van kunstgeschiedenis en publiciteit’. Diezelfde dag werden er ook een nieuwe website, huisstijl en mediacampagne gelanceerd, in samenwerking met reclamebureau KesselsKramer.

Dat ‘kunstwerk’ viel echter niet in goede aarde bij ITA, dat in 2018 uit een fusie tussen Toneelgroep Amsterdam en de Stadsschouwburg Amsterdam is ontstaan. Via een advocaat werd het nieuwe toneelgroep Amsterdam gesommeerd om de naam vóór 16 juni 12.00 uur af te leggen. Daarbij werd gedreigd met verdere juridische stappen als toneelgroep Amsterdam de naam niet opgeeft.

Foto: Met voorbedachte rade van toen nog De Warme Winkel, Sofie Knijff