toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) legt haar nieuwe naam neer. Internationaal Theater Amsterdam blijft bij zijn standpunt dat het gebruik van zijn oude naam te verwarrend voor het publiek is en dreigt met juridische stappen. ‘We kunnen daarom niet anders besluiten dan dat ons kunstwerk het depot ingaat’, schrijft de voormalige Warme Winkel in een nieuwsbrief aan zijn volgers. Vrijdagochtend maakt de toneelgroep bekend onder welke naam ze verdergaat.

Zoals het er nu naar uitziet is Casting aanstaande woensdag de laatste première van toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel). De toneelgroep zou Internationaal Theater Amsterdam (ITA) uitvoerig geschreven hebben over de noodzakelijkheid van haar nieuwe naam en hen zowel schriftelijk als mondeling op praktische en creatieve oplossingen gewezen hebben om hun meningsverschil op te lossen. ‘Soms zijn er in het leven echter problemen die onoverbrugbaar blijken’, schrijft het gezelschap. ‘Ook al is (fun fact) ITA nooit eigenaar van de naam geweest, zij heeft als gebruiker in de afgelopen dertig jaar juridisch sterke kaarten om ons het gebruik te ontzeggen.’ ITA vroeg pas afgelopen 14 maart het intellectueel eigendom van de naam Toneelgroep Amsterdam aan.

Op die 14 maart maakte De Warme Winkel bekend voortaan verder te gaan als toneelgroep Amsterdam (met een kleine t). Dat viel echter niet in goede aarde bij ITA, dat in 2018 uit een fusie tussen Toneelgroep Amsterdam en de Stadsschouwburg Amsterdam ontstond. Via een advocaat werd het nieuwe toneelgroep Amsterdam gesommeerd om de naam voor donderdag 16 juni af te leggen. Daarbij werd gedreigd met verdere juridische stappen.

toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) bood ITA donderdag nog een petitie aan voor het behoud van hun nieuwe naam, die 3648 keer ondertekend werd. Dezelfde dag liet ITA echter al weten niet terug te komen op zijn beslissing.

‘Ons avontuur stopt hier’, schrijft toneelgroep Amsterdam (voorheen De Warme Winkel) vandaag. ‘Het was een mooi schaakspel, we hadden een herdersmat voor ogen maar het werd een patstelling. Verder spelen zou beider partijen en het publiek alleen maar vermoeien en een ontzettende anti-reclame zijn voor het schaken an sich.’

Foto: Een oprechte ode aan de ironie van toen nog De Warme Winkel, Sofie Knijff