Theatercritica en -wetenschapper Hana Bobkova is gisteren overleden. Bobkova schreef decennia lang uitgebreide en diepgravende theaterkritieken voor de kunstbijlage van Het Financieel Dagblad en later voor vakblad Theatermaker. Voor haar werk ontving ze in in 1988 de Pierre Bayle prijs voor kunstkritiek.

Hana Bobkova werd geboren in Praag en studeerde theaterwetenschap toen de Praagse Lente uitbrak en de Russische troepen het land binnen vielen. Door een toevallige ontmoeting met Nederlandse theaterwetenschappers komt ze naar Amsterdam en vraagt ze in 1969 politiek asiel aan. In datzelfde jaar wordt haar eerste artikel gepubliceerd in tijdschrift Toneel Theatraal. Bobkova werkt de eerste jaren in Nederland onder meer als tolk op Schiphol, in het toenmalige Toneelmuseum, aan de Universiteit van Utrecht en later bij het Internationaal Theater Instituut.

In 1979 begint een periode van ruim 25 jaar waarin Bobkova theaterkritieken schrijft voor de kunstbijlage van Het Financieele Dagblad. Haar manier van voorstellingen waarnemen en analyseren, op basis van semiotiek en fenomenologie, is in Nederland altijd uniek gebleven. In 1988 wordt ze onderscheiden met de Pierre Bayle prijs. Met deze toekenning wenst de jury een ‘lans te breken voor een overwogen en breed georiënteerde toneelkritiek’.

Bobkova is dan al universitair docent aan de faculteit Theaterwetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Later doceert ze voorstellingsanalyse en theaterfilosofie aan de Regie Opleiding in Amsterdam.

Hana Bobkova was al enige tijd voor de coronapandemie gestopt met het regelmatig bezoeken van voorstellingen. Ze troostte zich met de gedachte dat ze de in haar ogen meest bijzondere periode in het Nederlandse en Vlaamse theater, van begin tot eind heeft mogen meemaken. Hana Bobkova is 81 jaar geworden.

met dank aan Daphne Richter en Alexander Schreuder
foto Een Theatergeschiedenis der Nederlanden