Lezers van Theaterkrant.nl zijn gemiddeld positief over de wijze van recenseren van deze site. Dat blijkt uit een lezersonderzoek dat eind vorig jaar werd gehouden.

De enquête geeft een mooi beeld van de manieren waarop de site gebruikt wordt. 38 procent van de respondenten bezoekt de site om de ontwikkelingen in het theater te volgen, en bijna 25 procent van hen gebruikt Theaterkrant.nl vooral om zich te oriënteren op het theateraanbod. Ruim 10 procent wil na het zien van de voorstelling hun mening vergelijken met die van de recensent.

Recensenten op Theaterkrant.nl delen geen sterren uit, maar kunnen een voorstelling wel uitlichten als ‘keuze van de criticus’. Gevraagd naar welk systeem de voorkeur heeft, blijkt dat voor de meeste mensen lood om oud ijzer. Iets minder dan 15 procent geeft de voorkeur aan de keuze van de criticus, bijna 13 procent prefereert de sterren, het overgrote deel van de respondenten heeft geen uitgesproken voorkeur. 20 procent van de theaterbezoekers bepleit herinvoering van het sterrensysteem, terwijl juist makers en spelers in meerderheid (51 procent) sterren ‘absoluut niet’ terug willen.

De wijze van recenseren op Theaterkrant.nl wordt beoordeeld als positief (ruim 45 procent) tot zeer positief (ruim 9 procent). Ruim 37 procent is neutraal; iets meer dan 5 procent is negatief, en slechts 2 procent is zeer negatief.

895 mensen vulden de korte vragenlijst in. 46 procent van hen is theaterbezoeker en ruim 40 procent van de respondenten is professioneel betrokken bij het vak: makers/spelers, werkzaam bij een schouwburg/theater, recensent/journalist, student aan een vakopleiding, werkzaam bij een fonds of de overheid. De open vraag naar de tevredenheid over de wijze van recenseren leverde zeer interessante antwoorden op. Deze en andere uitkomsten van het lezersonderzoek zijn te lezen in het themanummer over theaterkritiek van Theaterkrant Magazine, dat op 26 februari verschijnt.

beeld Herman van Bostelen