Afgelopen augustus was de laatste Uitmarkt op het Museumplein in Amsterdam. De gemeente werkt aan een nieuw concept voor de opening van het culturele seizoen.

Naar aanleiding van een onderzoek onder betrokkenen uit de sector, overheden en financierders is de organisatie tot de conclusie gekomen dat de Uitmarkt in de huidige vorm niet meer bij deze tijd past. ‘Een uitmarkt op één centrale plek sluit niet meer aan bij het doel om een breed en divers kunst- en cultuuraanbod bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen’ luidt een belangrijke slotconclusie uit het onderzoek.

Naast dit sociale aspect wordt ook de vorm van kraampjes en folders als verouderd bestempeld, omdat het niet meer past in het digitale en duurzame tijdperk. Verder toont het onderzoek aan dat de Uitmarkt nauwelijks doelgroepen bereikt die nog niet vertrouwd zijn met het culturele aanbod. Bovendien leeft het festival nauwelijks buiten de muren van Amsterdam.

Toen de Uitmarkt 45 jaar geleden in het leven werd geroepen, werd dit voor instellingen en makers al snel een belangrijke manier om hun doelgroep te bereiken. Inmiddels is de digitale wereld zo versimpeld dat zij genoeg mogelijkheden hebben om zichzelf online te promoten.

Op dit moment zijn verschillende betrokken partijen bezig met het ontwikkelen van een nieuw concept voor de Uitmarkt. Het is in ieder geval al wel duidelijk dat de Uitmarkt dit jaar niet zal plaatsvinden op het Museumplein in Amsterdam (zoals al sinds 1988 bijna jaarlijks het geval was). Ook zullen de kraampjes en het hoofdpodium ontbreken. Eind april 2023 zal de stichting officieel naar buiten komen met het vernieuwde concept voor de opening van het cultureel seizoen.

Foto: Uitmarkt