Het Holland Festival heeft gisteren het programma bekend gemaakt van zijn 77e editie. Een groot deel daarvan kwam tot stand in samenwerking met associate artist Christiane Jatahy uit Brazilië.

De werken van de Braziliaanse theaterregisseur, filmaker en schrijver Christiane Jatahy balanceren tussen fictie en realiteit en zijn veelal politiek van aard. Daarmee streeft ze naar verbinding, dialoog en sociale verandering.

De samenwerking met Jatahy ‘opent luiken’ in de woorden van programmamanager muziek en muziektheater Jochem Valkenburg. Haar artistieke stijl en de invloeden uit Brazilië zijn dan ook terugkerende thema’s binnen het festivalprogramma.

Naast haar eigen werk, zoals een vrouwelijke versie van Hamlet, de theaterinstallatie Depois do silêncio (over de doorwerking van het slavernijverleden in het Brazilië van nu) en haar bijdrage aan de openingsvoorstelling Rite of Springs (een bewerking van Stravinsky’s Le Sacre du printemps in samenwerking met onder anderen Caroline Shaw en Evangelina Kranioti), hebben Braziliaanse makers als Clayton Nascimento en dansgezelschap Grupo Cena 11 een prominente plek in de programmering.

Van de Amerikaanse filmmaker en performance artist Wu Tsang is in Carré een hybride bewerking van Bizets Carmen te zien, ‘met opera, theater, video, choreografie en horrorelementen’. Andere bekende namen zijn Tiago Rodrigues (Dans la mesure de l’impossible), Trajel Harrell (The Romeo) en Forced Entertainment (Signal to Noise).

Nederlandse bijdragen komen onder meer van Dries Verhoeven, met een nieuwe ‘levende installatie’ Alles moet weg, Wunderbaum (ALFA) en Emma van der Put met de video-installatie Mother. Traditiegetrouw werkt het Holland Festival ook weer samen met De Nationale Opera en Het Nationale Ballet. Het Nationale Ballet presenteert met Stravinsky Sprookjes twee balletten van Alexei Ratmansky. De Nationale Opera voert Beethovens bevrijdingsopera Fidelio uit in een regie van de Oekraïense Andriy Zholdak. Opmerkelijk is dat Internationaal Theater Amsterdam voor het eerst in een aantal jaar geen eigen productie brengt op het festival.

Het slotstuk van het festival is de theatermarathon The Second Woman op zaterdag 29 juni. Daarin zal een bekende Nederlandse actrice, waarvan de naam nog wordt onthuld, 24 uur lang dezelfde break-upscène spelen, met 100 opeenvolgende tegenspelers. Geïnteresseerde mannelijke, of zich als man identificerende, tegenspelers worden op de site van het festival opgeroepen zich te melden. Iedereen vanaf 18 jaar is welkom, ongeacht je achtergrond of leeftijd.

Om als bezoeker te kunnen navigeren door de uitgebreide programmering van het festival heeft de organisatie deze verdeeld over vier routes: My first Holland Festival, HF at the movies, HF Nightlife, Brazil Today. Daarnaast ligt in de programmering dit jaar extra de nadruk op de festivalweekenden, bestaand uit een dag- en nachtprogramma met diverse voorstellingen, educatieve sessies, presentaties en feesten.

Het Holland Festival duurt van 6 tot en met 29 juni 2024 en betreft meer dan 40 producties op 18 verschillende locaties in Amsterdam. De kaartverkoop start vanaf 12 maart.

Foto: Eu não sou só eu em mim van Grupo Cena 11