Het Holland Festival presenteert tijdens zijn 65ste editie, van 1 tot en met 28 juni in Amsterdam, dertien podiumkunstpremières : vijf Nederlandse en acht wereldpremières. Het festival opent met een nieuwe dansproductie van Alain Platel: C(h)oeurs door Les ballets C de la B en het Spaanse koor en orkest Teatro Real. Ook beleven Macbeth van Toneelgroep Amsterdam (regie: Johan Simons) en De man zonder eigenschappen III: De misdaad van Guy Cassiers en het Toneelhuis hun wereldpremière op het festival. Met De man zonder eigenschappen III: De misdaad sluit Cassiers zijn Musil trilogie af, de drie voorstellingen zijn op het festival in een marathon te zien.

Een andere grote productie is The life and death of Marina Abramović met Abramović zelf, in regie van  Robert Wilson en met Anthony Hegarty voor de muziek. Wunderbaum speelt Detroit dealers, een cross-overvoorstelling die eind februari in Pittsburgh in wereldpremière ging. Verder heeft het Holland Festival twee Franse choreografen in het programma opgenomen: Boris Charmatz met Enfant en Olivier Dubois met Révolution, tevens een Nederlandse première. Van dansgezelschap Emio Greco | PC beleeft de locatievoorstelling Addio alla fine haar wereldpremière. De Congolese Faustin Linyekula geeft een nieuwe interpretatie van dansvoorstelling La création du monde en Het Nationale Ballet brengt Bill & Mr. B, een programma met werken van Balanchine en Forsythe. Ook maakt componist Micha Hamel twee nieuwe operaproducties voor het festival: Requiem en De Rode Kimono.

Wat betreft de Nederlandse premières zijn ook te zien: Zwischenfälle van Andrea Breth, Requiem 3 door Vincent Macaigne en The Master and Margarita van Simon McBurney. Andere wereldpremières zijn Lilith met operazangeres Claron McFadden en Waiting for Miss Monroe, een samenwerking tussen het festival en De Nederlandse Opera, in regie van Lotte de Beer. Behalve Waiting for Miss Monroe staat De Nederlandse Opera ook met Parsifal op het programma, een regie van Pierre Audi, artistiek leider van het festival.