Met deze recensie ben ik het volledig eens. Volgens mij moet het feit dat Abramovic aan Wilson de vrije hand heeft gegeven om haar leven en dood te ensceneren worden gezien als haar kunstwerk. Ze geeft nadrukkelijk de controle uit handen in een stuk dat gaat over controle en het gebrek eraan. In mijn ogen wordt haar kunstwerk juist sterker doordat je vooral de hand van Wilson terug ziet. Eigenlijk is vervolgens het beoordelen van het theaterstuk zelf een ander verhaal. Daarom verdient deze voorstelling twee recencies. Een als kunstwerk en een al theaterstuk. Ik vind die gelaagdheid intessant en dus het kunstwerk geslaagd. De voorstelling van Wilson vond ik met vlagen prachtig en dan weer pathetisch. Er was geen wrijving of spanningsboog, behalve in de losse anekdotes. Het was estethisch gezien voortdurend maar mooi; ik miste ook de rauwheid die bij Abramovitch hoort.
Het was een treurige voorstelling, de acteurs deden hun best, maar het stuk was gewoon waardeloos. Als regiseur mag je je toch wel ernstig achter de oren krabben bij zo’n wanprestatie.
JEUGD in Amsterdam het NAKIJKEN. Amsterdamse Kunstraad motiveert nergens een visie waarom (Podium) Kunst voor Jeugd en Jongeren zo’n lage prioriteit krijgt als minst kapitaalkrachtige groep. Slecht voorbeeld van de Hoofstad waar meer dan 25% van de bewoners Jeugd en Jong is of studeert! Zij sparen geenszins Toneelmakerij (zwaar gekort door rijk en provincie), Krakeling (enige specifieke jeugdpodium in nederland), ISH, Terra, Syndicaat, ZEP, IT’sfestival en ga maar even door… Ook met nieuwkomers Aya, Oorkaan, Rapak minder budget. Wat is dat toch met Amsterdam dat zo slecht voor de jeugd zorgt…..
Ja, idd dat evenwicht, goed gezien! Ik wil er graag nog een keer naar toe, want er valt veel meer te zien dan 1 x te behappen. Waarom blijven voorstellingen zoals deze zo kort te bezoeken???? Hulde aan schrijver, componist en alleskunner Jef H.!
Dat is nu eens geen gek idee van Joop! Ik zou alleen juist iemand nemen uit het rechtse ondernemerskamp. Iemand met passie en gezag die uit kan leggen waarom kunst geen produkt is maar een collectief geestelijk bezit. De openbare tuinen van onze geest moeten zorgvuldig onderhouden worden.
Op de foto staat Stephanie Louwrier. Zie http://www.stephanielouwrier.nl/page4.php Op haar site staat nog geen speellijst, maar ze staat in ieder geval op 8 en 9 januari 2013 in Bellevue in Amsterdam.
Om misverstanden te voorkomen: het ministerie heeft geen bezwaar tegen de afvloeingsregeling voor TIN medewerkers. De kosten kunnen alleen niet volledig uit de reserve worden betaald, maar komen deels ten laste van de begroting 2012. Henk Scholten
Wat mij betreft was deze voorstelling (op 4 juni) te clichématig om echt te kunnen boeien. Bovendien duurde de voorstelling te lang. in een uur had de boodschap ook heel goed overgebracht kunnen worden. Wat de dans betreft, Pina Bausch zou zich in haar graf meerdere malen hebben omgedraaid. De muziek werd heel goed uitgevoerd, maar het was wel je reinste potpourri wat de keuze van de muziekfragmenten betreft. Het leek wel Classic FM. Kortom: veel lawaai en weinig wol. Onbegrijpelijk dat men deze voorstelling zo hoog heeft ingeschat.
dat is wel een heel karig citaat uit de NRC, dit stond er ook, dat is heel wat aardiger:
‘Muzikaal kreeg het multiculturele statement gestalte in, met zorg gekozen, Turkse volksliederen die Purcell’s aria’s afwisselen. Purcell’s barokke versieringen vloeiden soepel over in de nog rijkere ornamentiek van het Turkse repertoire. Zo ontstond een natuurlijke cross-over tussen Oost en West’
overigens zijn alle voorstellingen uitverkocht:) vriendelijke groet Niek Idelenburg
Dag Simon, ik heb nog een première voor je: 7 juni – Wie het water niet keert – Albert van Andel, Simon Weeda en Ian Bok, geproduceerd door stichting Motherlode – Locatietheater – Eschpolder, Rotterdam – inclusief diner en expositie, over schaapherder in het centrum van Rotterdam. Groet – Hannah
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Moritz op The Life and Death of Marina Abramović
Van Robert van der Ree op Een poppenhuis
Van marion op Huisgoden
Van marion op De meeuwen van Tinbergen
Van marion op HJIR!
Van Constant Meijers op Celebration 3
Van Greg Nottrot op Celebration 3
Van joop kuyvenhoven op Amsterdam spaart kunst en cultuur
Van willy van der Griend op Tambú, a freedom song
Van Victor van Warm op Van den Ende pleit opnieuw voor een theatergezicht
Van Susanne op Kleine Eyolf
Van Frank Alexander op VVTP en VSCD: voer verlaagd btw-tarief door
Van Merela op Twools14
Van Henk Scholten op TIN wint ACT Award 2012
Van Evert Bouws op C(h)oeurs
Van Dries Hosting op VVTP en VSCD: voer verlaagd btw-tarief door
Van Simon van den Berg op VSCD nomineert voor de toneelprijzen
Van hans kemna op VSCD nomineert voor de toneelprijzen
Van niek idelenburg op Dido ile Aeneas
Van Hannah Ester op Premièreagenda TM Zomer 2012