De succesroman De passievrucht (1999) van Karel Glastra van Loon (1962-2005) werd in 2003 door Maarten Treurniet verfilmd en is nu voor het eerst voor toneel bewerkt. Ignace Cornelissen tekende voor de regie en de bewerking. Gisteravond was de première in de Leidse Schouwburg met in de hoofdrol een overtuigende Victor Reinier, die als Armin op zoek gaat naar de biologische vader van zijn zoon Bo.

Reinier speelt met passie en schakelt moeiteloos over van groots spel, met een stroom van woorden, naar ingetogen berusting. Door zijn levendigheid blijft het stuk, dat verder vrij sober aandoet, goed overeind. Zijn belangrijkste tegenspeelster Oda Spelbos, die zijn vriendin Ellen speelt, is bijna gelijkwaardig in haar spel. Hun samenspel is aangenaam om naar te kijken. Deze acteurs kennen elkaar dan ook al door hun samenwerking in de tv-serie Flikken Maastricht. Gekunstelder is het spel van Sandra Mattie, die de rol van Armins overleden vrouw Monika (tevens de beste vriendin van Ellen) op zich neemt. Zij speelt haar rol als dominante vrouw in de beginscènes – daarna overlijdt ze – nogal uitvergroot, wellicht opzettelijk. De enthousiaste zoon Bo wordt fris verbeeld door de jonge acteur Baue van Leyden.

Als Armin en zijn vriendin Ellen besluiten aan kinderen te beginnen, ontdekt Armin dat hij onvruchtbaar is. Radeloos gaat hij op zoek naar wie dan eigenlijk de biologische vader is van zijn zoon Bo. Iedereen wordt verdacht: van een voormalige collega tot aan de huisarts. Als hij er uiteindelijk achterkomt wie zijn vader is, stort zijn wereld in.

Die ontreddering wordt goed uitgedrukt. In de kundige bewerking van Cornelissen wordt de lijn van het boek nauwkeurig aangehouden en gelukkig wordt de zwaarte van het thema hier en daar opgeheven door humoristische opmerkingen of door een enkel muziekfragmentje dat op de achtergrond wordt gedraaid, zoals van Dolly Parton.

In het algemeen is deze voorstelling sober opgezet. Het decor bestaat uit een muur met een trap (een verwijzing naar de klussende vader), een tafel, wat stoelen en een doorzichtige voorhang, waarachter Monika na haar dood nog te zien is. De toneeltekst is sterk, maar dit eenvoudig vormgegeven stuk kan alleen succesvol zijn als het wordt gedragen door acteurs die elkaar alle vier optillen met krachtig spel. Aan dat laatste valt nog wel een en ander te schaven.

Foto: Ben van Duin