In zijn eerste avondvullende cabaretshow Glittermoe toont Gavin Reijnders bravoure met scherpe, grensverleggende anekdotes. Hij verkent het terrein van betweterigheid en geeft een humoristische draai aan mislukkingen in zijn leven, ook wanneer technische tegenslagen de show even verstoren.

‘Zitten er millennials in de zaal?’ Op de eerste rij is het raak. Simone, en met haar een hele generatie, had volgens Reijnders een voorspoedige toekomst verwacht. Je weet wel, na je studie een koophuis. De realiteit is anders. Na hard zwoegen heeft haar generatie zich een burn-out in ge-girlbossed en verven ze hun huizen beige. Met lekkere uithalers en een goed vibrato zingt Reijnders ‘Laat me haten’, over zelfhulpboeken en internetmantra’s, jezelf aan elkaar plakken middels secondelijm.

De jonge comedian (26) gaat al een tijdje mee. In 2019 deed hij mee aan de finale van het Leids Cabaret Festival. In 2022 behaalt hij de overwinning in de finale van televisieprogramma Ik Ga Stuk!, dat nieuw cabarettalent zoekt, en verslaat collega’s Vlamousse en Farbod Moghaddam. In Glittermoe, zijn eerste avondvullende cabaretshow, wandelt hij zelfverzekerd met turquoise nagellak en dito Amerikaanse slurpy-drinkbeker over de bühne van Klein Bellevue.

Op zijn sterkst is Reijnders wanneer hij de Gen-Z kritisch onder de loep neemt, een groep die hij bewondert. Wanneer zij schelden met ‘flikker’ of ‘slet’ is het een compliment. Ook hun werkethos is bewonderenswaardig: ‘Als jij mij een minimumloon betaalt, moet je geen maximale inzet verwachten.’ Mooi zijn de reacties uit de zaal. Twee boomers op de derde rij zuchten vermoeid, het tweeëntwintigjarige duo naast beide mannen joelt instemmend.

Maar ze hebben het ook moeilijk. In generatie Z staat de Z voor GGZ. ‘Zij dromen niet over een hypotheek, maar over een slaapkamerdeur.’ En belastingaangifte doen, is toch niet zo moeilijk? Lukt het niet, dan neem je een accountant. Reijnders heeft niet eens een bonnetjesdoos. Moraal: ‘Wanneer je jong bent, denk je – k*t ik weet niks, maar dan word je ouder en denk je: k*t, ik kan niks.’ Je zou bijna medelijden met ze krijgen.

Reijnders is een meester in on the edge anekdotes. Na een klein half uur begint hij over de datingapp Grindr, ook wel ‘het thuisbezorgd voor homo’s’.  Zo heeft hij laatst een naaktfoto van zichzelf naar een neonazi gestuurd. Of dat zo’n goed idee was, weet hij ook niet, maar wat nou als hij het zonder glijmiddel doet voor het vaderland? Opgroeien in Wierden is als jonge homo geen pretje, dus wanneer Bas Peterse, de grootste pestkop, de roddel verspreidt dat hij het met zijn gymleraar doet, deelt Reijnders hoe hij wekelijks Bas’ vader pijpt.

Glittermoe is een overtuigend debuut waarin Reijnders zijn publiek weet te charmeren, maar net te vaak buitensporig grof uit de hoek komt. Wanneer de techniek hapert – de zender kapt er kortstondig mee – behandelt hij de technicus op vrij nare toon, en zet hem ten overstaan van de hele zaal te kakken. Ook al pakt hij het publiek meermaals in (het lied op ukelele over de ontmoeting met zijn ex-vriendje is ontroerend), mag het een toontje lager op het vlak van zelfingenomenheid.

Foto: Nico Goedegebuur