Bij het beoordelen van examenwerk van een kunstopleiding is het altijd even zoeken naar de juiste stand waarin de bril der kritiek kan worden gezet. Het gaat weliswaar over studenten, maar ze moeten wel klaar zijn voor de professionele wereld. Bij de musical Als Dit Het Niet is, het afstudeerproject van Sara Afiba en Fedja Louman van de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie kan de bril op de een na scherpste stand om een aangename avond te hebben.

Afiba en Louman hebben zich voor deze productie met meerdere aspecten van het musicalvak bezig gehouden. Via Voordekunst crowdfunding kregen zij de financiering rond, ze schreven het script voor de musical en samen met Bart Sietsema (Orkater) ook de muziek én ze spelen de twee hoofdrollen, en dat betekent dus zang, dans en acteren.

Het tweetal heeft zich tijdens de opleiding niet opgesloten in het Amsterdamse schoolgebouw. Sara Afiba heeft inmiddels onderdak gevonden bij Theater Oostpool en speelde al bij verschillende (jeugd)theatergezelschappen zoals DEGASTEN en de Toneelschuur Jeugdproducties, terwijl Fedja Louman ervaring heeft opgedaan bij de Leidse Veenfabriek.

De grote lijn van het script is interessant: Laila is naar de stad getrokken om een succesvolle zangeres te worden. Zij heeft er alles voor over, maar dreigt vast te lopen in het oerwoud van de muziekwereld. Sam, haar buurjongen in de woongemeenschap, vult zijn dagen met saai werk in een callcenter en komt pas echt tot leven tijdens zijn ene uurtje muziek maken per dag. Als ze elkaar gevonden hebben (een buitengewoon geestige scène, waarin de twee elkaar door de dunne muren van hun kamers muzikaal horen worstelen) geven ze elkaar het nodige zetje. De een wordt uit zijn lethargische bestaan gerukt en de ander krijgt materiaal om een platendeal te sluiten.

Tussen die grote lijn van het verhaal rommelt het wel een beetje. Er worden ongeloofwaardige stappen gezet, het muzikale talent van Sam wordt eigenlijk nergens voor het publiek aangetoond en het beeld van de muziekindustrie is wel heel kinderlijk neergezet. Daarentegen hebben de schrijvers er wel genoeg aantrekkelijke bijrollen ingeschreven, die fris worden gespeeld door jongerejaars studenten van diverse opleidingen in Amsterdam en Utrecht.

De gecomponeerde muziek, een mooie combinatie van een paar recht voor z’n raap-melodieën en zeer kunstig in elkaar geconstrueerde bouwwerkjes, vervelen geen moment, ook al kunnen de soms wat wankele zangstemmen de muzikale kronkelpaden niet altijd even goed volgen. Dat geldt zeker niet voor Sara Afiba, die met haar stem trefzeker alle kanten op vliegt en ook als actrice helemaal klaar lijkt voor het grote werk. Ook Fedja Louman heeft met deze voorstelling alle testen doorstaan en kan zich melden voor de audities van grotere producties.

Behalve Afiba en Louman studeren met deze voorstelling ook Sam de Zeeuw af als licht- en geluidsontwerper van de Design & Technology opleiding en Xaviëra Nibte als choreograaf van de Docent Dans opleiding, beide onderdeel van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Nibte toont zich wel een erg groot liefhebber van het rondzwaaien met de armen. Maar daarnaast laat zij ook een aantal zeer vrolijke verhalende dansideeën zien, zoals in de bedompte werkruimte van het callcenter.

De voorstelling, die geregisseerd is door Geert Lageveen, is onderdeel van Storm the stage, een programma waarbij het publiek in DeLaMar West kennis kan maken met de musicalsterren van de toekomst. Later deze week is in dat kader ook nog Show & Tell te zien, gemaakt door tweede-, derde- en vierdejaarsstudenten van de opleiding Codarts Muziektheater. Een fijne week dus voor de nieuwsgierige musicalliefhebber.