Regisseur en theaterdirecteur Thom van der Goot is vorige week op 76-jarige leeftijd overleden. Hij was onder meer artistiek leider van Tryater in Leeuwarden en directeur van De Lawei in Drachten en van De Oosterpoort & de Stadsschouwburg in Groningen.

Van der Goots loopbaan in de podiumkunsten begint in 1976 als hij in Friesland adviseur voor amateurtoneel wordt, na een opleiding tot dramadocent. Hij geeft er ook zelf cursussen en doet regie(begeleiding) in dorpen.

In 1980 volgt hij Pyt van der Zee op als ‘artistyk lieder’ van Tryater. Hij regisseert bij het gezelschap vele Friese vertalingen van klassiekers, zoals De keardels fan’t Kastleinske (naar Albee), De frijer (naar Ionesco) en Dreame by midsimmernacht (naar Shakespeare).

Onder leiding van Van der Goot gaat het aantal opvoeringen bij Tryater omhoog van ongeveer 100 in eerdere jaren naar 250 per jaar. Het aantal producties van drie naar vijf per jaar. Het gezelschap bouwt ook een bestand op van 80 zalen waar gespeeld kan worden. In 1985 ontvangt het gezelschap de Rijkserkenning waar het dan 20 jaar naar streeft en ligt het fundament voor het Tryater van nu.

Van 1986 tot 1998 geeft Van der Goot leiding aan theater De Lawei in Drachten. Ook hier maakt hij zelf voorstellingen, onder meer grootschalige nieuwjaarspektakels. Daarna vertrekt hij naar Groningen met als opdracht om de stadsschouwburg en muziekcentrum De Oosterpoort tot één organisatie te smeden.

In Groningen komt de theaterdirecteur een paar jaar na zijn aanstelling in opspraak. Bij een verbouwing van de 19e-eeuwse ‘bonbondoos’ laat hij, in samenspraak met interieurarchitect Bart Vos, de witte wanden van de entree en het rode tapijt blauw kleuren en dicht hij een doorkijk naar het plafond van de foyer. Kunstenares Irene Verbeek, die daar eerder een plafondschildering maakte, stapt daarop naar de rechter. Die geeft haar gelijk. De verbouwing moet ongedaan gemaakt worden, wat 160.000 euro aan gemeenschapsgeld zal kosten. Voor Van der Goot zelf is er na een schikkingsvoorstel 1000 euro boete.

In 2002 komt Van der Goot in de publiciteit omdat hij de negatief ontvangen voorstelling Via Viola van de Theatercompagnie afgelast, omdat hij deze ’te slecht’ acht. ‘Ik weiger publiek te zoeken voor een voorstelling die onder de maat is’, zegt hij in NRC. ‘Ik snap niet waarom de Theatercompagnie deze mislukte voorstelling niet heeft teruggetrokken.’ Hij wil met zijn beslissing een discussie losmaken over programmeren voor de grote zaal en de rol van de schouwburgdirecteur. ‘Een schouwburgdirecteur is meer dan een zalenboer en een raptapper die zich alleen maar bekommert om het aantal verkochte croquetten. Wij moeten ook om de kwaliteit en de voortgang van de kunsten denken.’

In 2009, op 63- jarige leeftijd, gaat Van der Goot met pensioen. In een speciale matineevoorstelling, met naar verluidt veel grappen over de inrichting van de schouwburg, staan bekende artiesten als Bert Visscher en Freek de Jonge stil bij de elf jaar dat Van der Goot de twee theaters spraakmakend maakte.

Naast en na zijn banen heeft Van der Goot altijd in besturen, jury’s en commissies gezeten. Hij was onder meer voorzitter van drie edities van het Frysk Festival, bestuursvoorzitter van de vooropleiding theater De Noorderlingen en bestuurslid van het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe.

Tot 2011 was hij lid van de commissie podiumkunsten van de Raad voor Cultuur, en daarmee betrokken bij de omvorming van de toneelstructuur naar de Basisinfrastructuur (BIS). Daarnaast was hij bestuurslid van de landelijke vereniging van Concertgebouw- en Schouwburgdirecties (VSCD) en voorzitter van de samenwerkende ‘Noordelijke schouwborgdirecteuren’.

Partner van Thom van der Goot was de in 1995 overleden danser, acteur en regisseur Peter Brandsma. Van der Goot hoopte herinnerd te worden als iemand die veel van theater hield, zei hij in 2009 in gesprek met RTV Noord. ‘Zoveel van de communicatie tussen podium en publiek, dat ie daarvoor door het vuur ging.’