De centrale gast van Brandhaarden 2024 is de Onassis Foundation uit Griekenland. Internationaal Theater Amsterdam presenteert vanaf 30 januari zeven producties van de stichting.

‘Dit jaar richten we de schijnwerper op stemmen binnen het internationale theaterveld die nauwelijks te horen zijn in Nederland, namelijk hedendaagse Griekse makers. In het licht van de rijke culturele erfenis van Griekeland creëren zij spannend nieuw werk die de huidige maatschappij weet te bevragen en uit te dagen’, schrijft artistiek directeur Eline Arbo van ITA.

De Onassis Foundation werd in 1975 opgericht door Aristoteles Onassis met als missie ‘hulp, vooruitgang en ontwikkeling’. Het fonds ondersteunt en initieert zowel projecten op het gebied van kunst en cultuur, als rond onderwijs, milieu en gezondheid. In het eigen huis in Athene, Onassis Stegi, organiseert de Foundation onder meer theater- en dansvoorstellingen, tentoonstellingen, gesprekken en lezingen om de dialoog te bevorderen over democratie, sociale en ecologische rechtvaardigheid, raciale en gendergelijkheid en LGBTQIA+ rechten.

ITA programmeert straks zeven voorstellingen van of rondom de Onassis Foundation: Earthquake van Vasilis Vilaras, Constantinopoliad van beeldend kunstenaar Kathryn Hamilton en de Egyptische muzikant Nadah El Shazly, Goodbye, Lindita van de veelzijdige jonge kunstenaar Mario Banushi, The House van Dimitris Karantzas, Nekyia van muzikant en dichter Giannis Aggelakas en de gevestigde choreograaf choreograaf Christos Papadopoulos, Romáland – Once upon a time, between real and unreal van Anestis Azas en Prodromos Tsinikoris en Rebetiko van schrijver, actrice en theaterregisseur Lena Kitsopoulou.

Het ‘(B)randprogramma: Moderne Mythen’ nodigt het publiek met onder meer inleidingen en nagesprekken uit om te reflecteren ‘op de kracht van gedeelde verhalen’.

Brandhaarden wordt straks voor de twaalfde keer georganiseerd. Tijdens dit festival zet ITA ieder jaar een andere opvallende internationale maker, huis of thema centraal. In de voorgaande edities richtte het festival de schijnwerpers op onder meer de regisseurs Katie Mitchell en Milo Rau, het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.

Foto: Andreas Simopoulos