Het Amsterdamse theatergezelschap en café-uitbater De Theatertroep gaat het Betty Asfalt Complex beheren. De groep neemt per 1 juli het huurcontract over van Paul Haenen en Dammie van Geest, die 35 jaar lang het theater bespeelden en programmeerden.

‘We kunnen het nog steeds niet helemaal geloven’, zegt actrice Rosa Asbreuk van De Theatertroep over de overname. De groep was eigenlijk alleen op zoek naar een nieuw café om uit te baten, nadat Frascati afgelopen juni had aangekondigd dat ze hun theatercafé De Richel bij Frascati 4 in De Nes na tien jaar moesten sluiten. Nu krijgt het collectief beschikking over een pand met niet alleen twee cafés, maar ook twee zalen, een repetitie- en kantoorruimte. ‘Die eigen zaal is echt een langgekoesterde wens van onze groep’, zegt Asbreuk. ‘Hier kunnen we gewoon meteen iets opvoeren en zo veel meer inspelen op de actualiteit.’

Naar aanleiding van een bericht op Theaterkrant over de sluiting van De Richel, werd De Theatertroep langs verschillende kanten getipt over Betty Asfalt. Haenen (77) en Van Geest (78) komen op leeftijd en bleken al enkele jaren op zoek naar vervolgstappen, ontdekte Asbreuk. ‘Ze willen niet meer dag en nacht met de exploitatie van het theater bezig zijn.’

Al sinds 1989 bestieren Haenen en Van Geest het theater op de Nieuwezijds Voorburgwal 282. Ze namen het destijds over van cabaret Tingel Tangel, dat in 1963 enkele klassen van een voormalig schoolgebouw ombouwde tot theatertje. Haenen en Van Geest huurden het gebouw eerst van de gemeente en daarna van Stadsherstel. Dat laatste contract neemt De Theatertroep straks van hen over. De groep berekende dat ze met horeca en kaartverkoop de financiering rond moeten kunnen krijgen. Er zit zelfs nog groeipotentie in, denkt Asbreuk. Al zullen de zes collectiefleden aan het begin heel veel zelf moeten doen, zoals techniek en bardiensten draaien. Extra mensen in dienst nemen zit er nog niet meteen in.

De naam Betty Asfalt Complex blijft behouden, ‘uit respect naar de vorige uitbaters, maar ook omdat hij zo bekend is’. Ook de signatuur van de programmering belooft De Theatertroep niet drastisch te veranderen. Zowel de wekelijks Open BAC als de cabaretprogrammering met zowel beginnende als grote namen blijven behouden. De zalen – met kleine toneeltjes – zijn daar ook het best voor geschikt. Daar komen straks nog aanvullingen bij uit de ‘eigen theaterhoek’ van De Theatertroep met dus regelmatig voorstellingen van het eigen collectief. Maar humor zal ruim baan blijven krijgen. Het collectief maakte naam met vaudeville-achtige voorstellingen vol politieke satire. Het ideaal van Asbreuk is om straks met humoristen én theatermakers in de jazzclub-achtige setting van Betty Asfalt op de maatschappij en de politiek te reflecteren. ‘We willen een centrum voor satirisch engagement worden, een beetje zoals de Balie, maar dan grappiger.’

Belangrijk uitgangspunt voor De Theatertroep is dat het pand ‘zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk’ wordt. Het theater moet dezelfde open en huiselijke sfeer krijgen als het theatercafé dat de groep nu uitbaat. De Richel werd in 2014 geopend als een hang-out met goedkoop bier voor jonge kunstenaars en theaterstudenten. Ook organiseert het collectief er regelmatig (culturele) randprogramma’s, iets wat de groep ook zeker in de cafés van Betty Asfalt wil gaan doen. Asbreuk noemt onder andere pupquizzen, borreltheater, films, colleges, late nights en frietvrijdagen.

De naam De Richel is overigens een synoniem voor ‘engelenbak’, verwijzend naar het voormalig amateurtheater dat jarenlang in het pand in de Nes was gevestigd. Het open podium van Betty Asfalt, Open BAC, is een voortzetting van de Open Bak die jarenlang in De Engelenbak georganiseerd werd. Misschien neemt De Theatertroep de naam De Richel ook wel mee naar de kelderbar van Betty Asfalt. ‘Het is nu eigenlijk al een soort Richel 2.0., heel sfeervol en gezellig.’

Op 30 juni sluit De Richel in Frascati 4 zijn deuren. Na een afscheidsfeest willen de Theatertroepers met hun stoeltjes en tafeltjes – bruiklenen van bevriend theatercollectief Discordia – lopen naar hun nieuwe pand enkele steegjes verderop. Daar volgt een overgangsfestival van twee weken in samenwerking met Haenen en Van Geest. Die nemen dan overigens niet helemaal afscheid. Ze beloven sowieso nog twee jaar lang twee maanden per seizoen te komen spelen, waaronder hun succesvolle Wintervoorstelling.

Foto: Barbara Raatgever