Ik ben het met de keuze van de Raad zeer oneens. Ik herken de verregaande bureaucratie en oneigenlijke manier waarop er met de criteria opgelegd door het ministerie wordt omgegaan. Tijdens de vorige kunsten subsidie periode was ik lid van de commissie toneel en daar gingen de zaken op een vergelijkbare manier. Alles voor zogenaamde vernieuwing en ongeloofwaardige diversiteit. Scapino mort nog 50 jaar blijven
Goede analyse! Het is inmiddels inderdaad een volstrekt mislukt model. Het lijkt nu meer op een onnavolgbare couppoging door de Raad voor Cultuur met verstrekkende gevolgen voor het veld.
Leuke foto ;) volgens mij genomen tijdens een van mijn voorstellingen.
Heel goed dit moet aangepast worden! “maar ook voor de 34 kinderproducenten en 76 -producties die komend seizoen op de planken staan” Zullen we dit aanpassen naar de werkelijke aantallen wat vele malen hoger ligt? dit geld namelijk ook voor mijn gezelschappen dat zijn er al 31 met meer dan 50 producties. De markt van jeugdtheater is vele malen groter dan enkel de commerciële vrije kinderproducenten!
Eens! Ik ben voor deze lobby, maar ook voor concreet vormgeven van een nieuw model. Het is inmiddels overduidelijk dat het systeem niet werkt. Het zou goed zijn om te onderzoeken hoe het anders kan. Wat zou voor publiek, makers en instellingen het meest wenselijk zijn? En tot welk systeem leidt dat? Zo lang we geen alternatief hebben blijven we knippen en plakken.
Ik las net het essay ‘Het grijze gebied tussen dader en slachtoffer’ van Tjeerd Posthuma (te vinden op VPRO Mondo). Een verslag van zijn ervaringen met A.
De beschrijving van hoe A. te werk gaat, maakt duidelijk dat er voor die man absoluut geen plaats meer is in ons theaterlandschap. Ever.
Aan alle boomers die hebben getekend: fijn dat we samen afspreken om het in de toekomst beter te gaan doen maar wees jullie wel bewust van jullie eigen aandeel in het oude en bestaande systeem. Hand in eigen boezem, tijd voor wat zelfreflectie! Alleen even deze brief ondertekenen en verontwaardigd je hoofd schudden over #metoo is niet genoeg om een systeem te veranderen.
Dit is slechts het begin van een lang en pittig traject die genoegdoening moet bieden voor de slachtoffers die gevallen zijn tijdens stages bij leerbedrijf Oostpool. Het is nu aan ons om de waarheid hard te maken en grenzen te stellen.
Seksuele intimidatie, pestcultuur en machtsmisbruik doe je na jarenlange kristallisatie niet zomaar in de ban. Azzini en Oostpool zouden eerlijke meedingers kunnen worden als ze deze aantijgingen echt serieus zouden nemen. Hun gedachten erover niet alleen zouden delen op kantoor maar ook daarbuiten. Meer en duidelijker dan voorheen.
Marcus A. wordt dus (nog steeds) niet ontslagen, noch neemt hij zelf ontslag. Het tijdelijk ‘neerleggen van werkzaamheden’ is ongetwijfeld met doorbetaling van salaris. Want anders had hij dit ‘offer’ zelf wel groot uitgemeten.
Dit alles past in het dus nog altijd voortdurende patroon van schimmigheid, hypocrisie, en lafheid. Op deze manier breidt de schuld voor deze affaire zich steeds verder uit richting de rest van de organisatie, en dat was niet nodig geweest.
Of nee – misschien was dit toch onvermijdelijk. Want de reconstructie in het NRC schetst (naast het walgelijke en wellicht strafbare goeroegedrag van A.) ook echt een ontluisterend beeld van het koude bureaucratische handelen van de Raad van Toezicht, en van de ‘onderzoekers’ van Bezemer in het bijzonder.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Anton Smit op Scapino start petitie voor behoud rijkssubsidie
Van Emma Hilde Fuchs op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Lucas op Als dit de BIS is, mogen we dan iets anders?
Van Karin Bannink op Apart kinderprotocol kan jeugdtheater weer rendabel maken
Van Roy Cremers op Als dit de BIS is, mogen we dan iets anders?
Van arjan gebraad op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Amy op Vier teksten op shortlist Toneelschrijfprijs 2020
Van Sanne op Marcus Azzini legt per direct taken neer
Van Joost op Marcus Azzini legt per direct taken neer
Van Karine Roldaan op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Jacqueline Boot op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van ok boomer op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Aus Greidanus jr. op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Emma van Zandvoort op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Ben op Marcus Azzini legt per direct taken neer
Van Machteld Touwen op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Ilay den Boer op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Daniël van Duijvenbooden op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Ruurt De Maesschalck op Open brief 445 theatermakers: 'Wij laten ons niet door de angstcultuur intimideren.'
Van Joost op Marcus Azzini legt per direct taken neer