Wat een misselijkmakend besluit. Over het spel van Fred is hierboven al het een en ander gezegd waar ik me volmondig bij aansluit. Een meesterlijk talent die wat mij betreft voor zover ik weet zijn gelijke niet kent in Nederland. Die dat talent vervolgens ook nog eens aanwendt om anderen hierin op te leiden. Die zijn theater beschikbaar stelt voor initiatieven. Over dat theater: het is toch ondenkbaar dat door zo een besluit het prachtige theater, eigenhandig opgespaard en opgebouwd, zou moeten verdwijnen. Een theater met een regionale functie.
Cultuur is het kind van de rekening in deze tijd. Maar op deze manier wordt er door mensen die hun mening wellicht op persoonlijke voorkeuren baseren (want gezien de prachtige recensies kan ik geen andere conclusie trekken) een ambacht weggeknuppeld. Ik hoop op veel reacties waardoor de commissie misschien nog aan het denken wordt gezet.
In deze coronatijd wordt de wereld op zijn kop gezet en hebben vele mensen en instellingen het zwaar. Ook in de culturele sector. Maar dat je als unieke spelsoort tegelijkertijd met je spellokatie door een ‘deskundig’ advies het ravijn wordt ingestort is onverteerbaar. Delfgauw en Periscoop verdienen een helpende hand.
Het FPK ontbeert visie en historisch besef. Delfgaauw is een meester in wat hij doet. Het culturele veld in NL zal enorm verschralen als hem de nek wordt omgedraaid. Hij is uniek en met hem verdwijnt een belangrijke leerschool voor het magische ambacht, waarin hij excelleert. Het negatieve advies moet herzien worden.
Decennialang volg(de) ik het theater met poppen. Bewonderde de magie van Jozef van den Berg, Neville Tranter (Stuffed Puppet Theatre) en … Fred Delfgaauw (Studio Peer). Jozef besloot zijn carrière te beëindigen, Neville gaf zijn loopbaan een andere wending (opera) en Fred…. dreigt nu de laan te worden uitgestuurd. Niet te begrijpen, niet te verantwoorden, want dat zou een niet te beschrijven leegte achterlaten in het theaterlandschap in het algemeen én in de wereld van het acteren met poppen in het bijzonder. Fred was, is en blijft immers uniek in zijn manipulatie van poppen en zijn expressie van stemmen en stemmingen. Deze herkenbaarheid/eigenheid leidde echter nooit tot voorspelbaarheid. Daarvan getuigen zijn laatste voorstellingen: Wachtkamer van de Liefde, Paradijsvogels, King Lear… De diversiteit van de bespeelde thema’s en de gelaagdheid van elke voorstellingen (wat de commissie hierover ook mag beweren) zijn van-zelf-sprekend en hoeven geen verdere commentaar. Deze stevige portie theaterverleden geen toekomst meer gunnen, zou niet alleen een eenmalige vergissing zijn, maar een onherstelbare blunder. Daarom hoop ik van harte dat ook hier en nu de nodige moed en het noodzakelijke inzicht groeien om op de genomen beslissingen terug te komen. Niet enkel voor Fred zelf en voor zijn team, maar ook voor het poppenspel minnend publiek (jong én minder jong) in Vlaanderen en Nederland…
Het is werkelijk schandalig hoe of er met deze kunst wordt omgegaan. Ooit wel eens gekeken naar Fred Delfgaauw met zijn prachtige theater. Waar de recentie prachtige zijn. En het publiek heel enthousiast is. Ik zou zeggen, ga eens kijken.
Met een diepe zucht,rest slechts een uitspraak die ik vaker heb gedaan,wanneer er weer eens met de botte bijl en oogkleppen gekeken wordt naar tal van gedreven theatermakers: “Zalig zij de armen van geest,maar ze moeten niet gaan overdrijven!” Misschien moet de commissie een mix worden van makers,publiek,vsd en geldverstrekkers.
Dag Sarah, dankjewel voor het benoemen! Ik denk dat Lawrence Malstaf’s werk in onze publiciteit of in de recensie niet wordt benoemd omdat ik het pas de dagen voor de tryouts te weten ben gekomen en eerder inspiratie uit het werk van fotograaf Hal heb gehaald (https://www.photographerhal.com/). Ik wordt er nu wel heel benieuwd naar! Ik zal hem berichten en het werk in de gaten houden, wie weet speelt het nog ergens in de toekomst! Met groeten, Francesca
Ik vind het diep beledigend zoals deze “deskundige”commissie met het poppenspel omgaat. In het bijzonder de manier waarop Fred Delfgaauw wordt weggezet als zwak en niet vernieuwend en de fantastische productie “King Lear”wordt gekraakt. Heeft een van de commissieleden wel in de zaal gezeten? Of de moeite genomen de goede tot uitbundig prijzende recensies te lezen? Of is Gorcum te ver weg voor deze geborneerde zelfingenomen bewoners van Amsterdam, dat meer dan de helft van de subsidies krijgt toegekend? Het is schandalig en ik ben in geen tijden zo kwaad geweest.
”Dat je buiten de boot valt volledig wijten aan een ander zegt meer over jezelf dan over die ander..”
Een beetje een aparte reactie gezien dit artikel en de reacties eronder niet geschreven zijn door de groepen die de subsidies mislopen.
Het feit dat mensen kritisch zijn op het fonds is, getuige de tekst in dit artikel en de slecht onderbouwde commentaren van het fonds, mijn inziens meer dan terecht.
Ik vind het een beetje kinderachtig hoe er gereageerd wordt en denigrerend er wordt gesproken over het fonds. Dat je buiten de boot valt volledig wijten aan een ander zegt meer over jezelf dan over die ander..
In de veertig jaar die ik werkzaam ben geweest in poppentheater/beeldend theater in Nederland is er nog nooit, nog nooit een inhoudelijk sterk advies gegeven. Niet positief en niet negatief. Er was gewoon geen interesse voor en geen kennis van.
Vreemd dat ‘Shrink’ van Lawrence Malstaf nergens wordt genoemd. Werk uit 1995, dat nog vele jaren erna te zien was wereldwijd… https://www.theguardian.com/artanddesign/2010/oct/05/shrinkwrapped-shrink-lawrence-malstaff
Silbersee mag zich tot de ‘happy few’ rekenen, ondersteunt dit noodzakelijke schrijven van harte en ondertekent graag mee. Dank aan de schrijvers voor dit initiatief! Romain Bischoff
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Lida Hagenaars op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Roger van Boxtel op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Letitia Blanker op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Francis Jonckheere op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Robbert op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Tamara Keasberry op Open brief lucky few: 'Wij zijn afhankelijk van makers die nu niets krijgen'
Van Elly Kern op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Eric Borrias verhalenverteller op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Francesca Lazzeri op my shadow used to have a density
Van Rogier op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Herman op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Jeroen op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Elke op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Jeroen op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Gerard Cornelisse op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'
Van Sarah op my shadow used to have a density
Van Romain Bischoff op Open brief lucky few: 'Wij zijn afhankelijk van makers die nu niets krijgen'
Van LAVALU op Open brief lucky few: 'Wij zijn afhankelijk van makers die nu niets krijgen'
Van Floris van Delft op Open brief lucky few: 'Wij zijn afhankelijk van makers die nu niets krijgen'
Van Olivier Keegel op Els van der Plas vertrekt bij Nationale Opera & Ballet