Met achtduizend vallende gasbetonblokken vierde Rotterdam 75 jaar wederopbouw. Station Opera House uit Londen trok met de hulp van 250 vrijwilligers een spoor van mega-dominostenen door de stad. Het begin van Rotterdam viert de stad was tegelijkertijd het slotakkoord van het internationale Festival De Keuze van de Rotterdamse Schouwburg.

In mei 1940 veranderden Duitse bommen het centrum van Rotterdam in een rokende puinhoop. Een jaar later al begon het herstel en inmiddels staat de stad op lijstjes van plaatsen waar je geweest moet zijn. Reden genoeg om na 75 jaar van puinruimen, bouwputten en kranen stil te staan bij de plaatselijke veerkracht. Dat gebeurt in het festival Rotterdam viert de stad, een combinatie van kunstmanifestaties, debatten en odes aan gebouwen. Op het schouwburgplein staat De nieuwe Rotterdammer, een metershoge baby met open armen.

Vlakbij het Maritiem Museum staat De verwoeste stad, Zadkines verbeelding van het weggeslagen stadshart. Bij het museum begint de reis van de dominostenen. Zo’n tweehonderdvijftig vrijwilligers hebben achtduizend blokken van zestig bij twintig centimeter neergezet. Om half vijf wordt de ketting in gang gezet en dan gaat het gestaag pokkend door straten, over schoolpleinen, tafeltennistafels, de luifel van het oogziekenhuis, door het Ro Theater, kunstcentrum Tent en restaurant Bazar, om de Paradijskerk heen, door hekken, rakelings langs auto’s en scooters van pizzakoeriers, om uiteindelijk door een stukje Rotterdamse Schouwburg aan te komen op het behoorlijk volle Schouwburgplein, waar de stenen uiteindelijk een flinke trap beklimmen. De hyperrotterdamse presentator Jack Kerklaan slaagt er soms bijna in om een combinatie van Jules Deelder en Johnny de Selfkicker te benaderen in overdrive, ADHD en dichterlijke woordkeus.

Is Dominoes, dat eerder werd georganiseerd in Kopenhagen, Marseille en Melbourne, theater? Of zelfs een voorstelling? Dat hangt af van je definitie. Festival De Keuze, een van de organisatoren, wil zich verhouden tot de stad en houdt er van om met installaties aan de gebruikelijke begrenzingen te peuteren. Of hield, want Dominoes was de laatste voorstelling van het internationale theaterfestival. De Keuze stelde het Nederlandse publiek in staat om de stand van ons theater te vergelijken met opvallende voorstellingen van over de grens. Oprichtster Annemie Vanackere zette haar carrière voort in Berlijn, programmeur Judith Blankenberg in Groningen en de internationale voorstellingen krijgen voortaan een plaats in programmering van Theater Rotterdam, waarin onder meer de schouwburg, Wunderbaum, Boogaerdt/VanderSchoot, Ann Van den Broek en de theatermakers die nu een plek hebben bij Productiehuis Rotterdam en het Ro Theater ruimte krijgen. Ellen Walraven, artistiek directeur, stelt dat de nieuwe constellatie met de komst van Johan Simons en Bianca van der Schoot garant staat voor een continu festival en gaat nadenken over een nieuwe tegenkracht bij de eigen activiteiten. Op naar nieuwe theateravonturen.

Foto: MaxPPP