Als twee galante, kindvriendelijke rattenvangers van Hamelen leiden alt-klarinettist Rudi van Hest en zangeres Sterre Konijn met een zwoel Arabisch wiegelied de ukken van de kleurige kussenhoek in de hal van het Amsterdamse Muziekgebouw naar de theaterzaal. De zeer kleine theaterbezoekers zijn op deze manier al vertrouwd geraakt met de muzikanten en dat betaalt zich uit in de komende drie kwartier  (inclusief ‘nakruiptijd’ met de spelers).

Een voorstelling voor kinderen van 6 tot 18 maanden, je moet maar durven. Want dat grut is natuurlijk op geen enkele manier in het gareel te houden. Die kruipen of banjeren als een dolle in het rond. Ja, dat zou je denken, maar Frisse Oren, het gezelschap dat zich muzikaal richt op het jongste publiek (tot en met 6 jaar) weet precies waar en hoe het kinderen muzikaal moet raken. Geen wonder dat Frisse Oren structureel gesteund wordt door het Fonds Podiumkunsten, want zij grijpen het toekomstige schouwburgpubliek lieflijk bij de strot.

Voor Wiegeling hebben ze op de dagopvang uitgeprobeerd wat de kleinsten aankunnen. Het is echt heel bijzonder om die jongste doelgroep gebiologeerd naar niet echt alledaagse muziek te zien luisteren. Als ze al in beweging komen, dan is dat in volle rust. Zen voor mini-mensen met als muzikale wapens een klarinet, sopraan-zang en een ud, een luit uit het Midden-Oosten, bespeeld door de Syrische muzikant en componist Jaber Fayad.

De speelruimte is klein en intiem door een verlaagd plafond waar gekleurde ballen in hangen. Als de eerste liedjes in het Arabisch, Spaans en in babytaal door het zaaltje zijn gegleden, komen de ballen als uitgerekte tranen naar beneden. Als een slangenbezweerder weet Rudi van Hest met zijn klarinet die zachte lichtobjecten op en neer te laten bewegen. Het zijn allemaal kleine, subtiele handelingen met poezelige en lichtgevende ballen die door het publiek rollen en die zorgen voor een aangename rust, zelfs als de muziek naar upbeat overgaat.

En mochten de (groot)ouders gestrest naar de voorstelling gaan, dan zullen ze er zeker, zonder een pil te hoeven nemen, ontspannen weer uitkomen.