Mr. Finney, een soort vis op poten, is bedacht door prinses Laurentien van Oranje en getekend door Sieb Posthuma. Het boek is inmiddels een koninklijk succes, met vele vertalingen. De belevenissen vertellen ons dat het verstandig is om verantwoord om te gaan met plant, dier en de rest van het milieu. Eerder leverde Mr. Finney al stof voor een opera, nu maakte Theater Terra er een verhaaltje met muziek van.

Morgen is Mr. Finney jarig. Hij verkneukelt zich in zijn hangmat en zijn vriend Slak valt om van opwinding. Het ontgaat de oplettende kijker niet dat ze nogal slordig omgaan met hun lege chipszakken en petflessen. Vriendin Pinky Pepper belooft dat ze als eerste op het feest zal zijn, met een mooi cadeau. Maar eerst gaat ze nog even naar een paradijselijk eiland met prachtige kleuren. Op weg daarnaartoe blaast de wind een zak over haar hoofd. Pinky waait weg in een niet verkozen richting.

De volgende morgen is Slak helemaal ingesteld op koekhappen. Mr. Finney vindt het maar matig zonder Pinky en gaat in zijn FinMobiel op zoek naar zijn vriendin. Hij neemt de zeehond Pebble mee, die ook na veel gehoest (ze heeft een weggegooid blikje ingeslikt) niet weet hoe ze zo ver landinwaarts is terechtgekomen. Ze lift graag mee naar zee, want Mr. Finney gaat natuurlijk zoeken op het eiland. Via Maaiveld, Waaiveld, Rietveld (het bordje in primaire kleuren is een subtiel grapje) en Grasduinen bereiken ze de zee. Ze ontwijken het gezag in de vorm van een een pelikaan en stellen vast dat de planten en vissen van weleer plaatsgemaakt hebben voor plasticsoep. Uiteindelijk vinden ze Pinky Pepper en laten ze de soep voor wat hij is. De wind waait  ze naar huis, waar het feest alsnog  kan doorgaan.

Het verhaal dat Marc Veerkamp voor Theater Terra heeft geschreven is behoorlijk slap en traag en mist een dwingende samenhang. Tenzij ik de doelgroep enorm onderschat is het ook voor zes+ niet het spannende avontuur dat de website belooft. Naar een titelheld met een minder uitgesproken karakter moet je goed zoeken. De poppen zijn zoals altijd bij Theater Terra dik in orde. Mensen proberen er niet in of achter te verdwijnen, maar staan er gewoon naast. Slak (Eric-Jan Lens leek me meer op de 3+-stand te staan) en Pinky (Femke Hermans) zijn mensen, net zoals de wind (Marie-Claire Witlox). Dick Feld speelt Finney prettig en zorgde voor onderhoudende liedteksten bij de muziek van Nick Bult, die soms de richting van keltische folk op gaat.

Mr. Finney is een braaf musicalletje in zakformaat waar geen kind zich een buil aan zal vallen. En als er één is die minder troep op de stoep gooit, is dat mooi meegenomen.