Kleine Ezel mokt. Zijn vader is er nooit, het eten smaakt hem niet en hij mag niets. Bij zijn vriendje Jakkie thuis is het veel leuker. Maar als Ezels ouders, zo rond de kerstdagen, samen met vakantie gaan en hij uit logeren moet, valt dat toch tegen.

Voor Theater Terra schreef kinderboekenauteur Rindert Kromhout Het kerstverhaal van Kleine Ezel, een musical voor kinderen vanaf vier jaar. De personages zijn poppen die tot leven komen in handen van Soy Kroon (als Kleine Ezel), Jeroen Heiliegers (Jakkie), Koen Iking (vader Ezel en Das) en Loïs van de Ven (moeder en Bok). De acteurs schuifelen of hollen over het toneel, ondertussen de kop bewegend met hun rechterhand en de pootjes met links. Bij complexe manoeuvres schieten de acteurs elkaar te hulp. Het viertal staat rond vader en moeder Ezel als zij vertraagd op elkaar afrennen, of rond Jakkie en Ezel wanneer een windvlaag hen optilt.

Het toneelbeeld is even kleurrijk als fantasievol. Zo probeert Kleine Ezel, als een sneeuwstorm opsteekt, zijn slee uit alle macht voort te slepen, terwijl Jakkie zich wanhopig vastklampt aan zijn staart. Speelgoed Ezel – het evenbeeld van Kleine Ezel, maar dan nog kleiner en met wieltjes – rolt door de sneeuw achter hen aan. Het is veel te winters voor de jongens, maar Kleine Ezel mist zijn moeder; de barre tocht is onvermijdelijk.

In Theater Terra’s kindermusical ontvouwt het avontuur zich in energieke scènes en vrolijke liedjes. Door een aantal creatieve vondsten (de spectaculair uitgebeelde sneeuwstorm, een sjaal door de wind gevangen, een klim naar zolder) sprankelt de voorstelling en hoopt iedereen, vier jaar of veel ouder, dat Ezel en Jakkie weer veilig thuis komen voor kerst.