‘Als dat de man niet is die ik zoek, dan eet ik mijn VanMoof op.’ Het droeve lot van de gracieus ontworpen e-bike, rijk aan technische mankementen, heeft het theater al snel bereikt. Ook het straattheater op de Amsterdamse Dappermarkt.

Onder de straatartiesten in de stad zien we (met uitzondering van de acrobatische streetdancers) weinig theatergroepen. Het Markttheater, dat met enige regelmaat optreedt op de Dappermarkt, de Rotterdamse Binnenrotte Markt en de Sunday Market op het Amsterdamse Westergasterrein, vormt daarop een uitzondering. Het wordt om die reden gesteund door onder meer de Gemeente Amsterdam en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Die steun zal meer met het loffelijke initiatief tot toegankelijk volkstheater te maken hebben dan met de kwaliteit, want die is bescheiden.

Met vrolijke Spaanse muziek wordt het winkelende publiek naar een open plek met een tent aan de rand van de markt gelokt. De uitnodigende boodschap luidt dat het om TikTok-theater gaat: korte losse scènes en liedjes. Dus je kunt op elk moment aanschuiven en weglopen. Dat gebeurt dan ook. Het tweede iets meer dan het eerste.

De toeschouwers mogen op een briefje een persoon en een plek noteren, waar straks door de spelers op zal worden geïmproviseerd. Dat leidt niet direct tot een hoogtepunt. De goed ingestudeerde rap over de reiger, de imposante stadsvogel die zich door niets of niemand meer laat wegjagen, waarmee dat stukje wordt afgerond, zit wel goed doortimmerd in elkaar.

Het Markttheater belooft op grappige wijze de problemen van de stad te behandelen. Maar het nogal simpele verhaal over een hebberige vastgoedhandelaar en een Amerikaanse investeerder, zal de wethouder van Volkshuisvesting geen frisse ideeën opleveren.

Het niveau van de voorstelling rechtvaardigt geen omweg of afzeggen van afspraken, maar als je toch over de markt wandelt en je wordt naar binnen gelokt door de Spaanse Lorelei, dan hoef je je een half uurtje niet te vervelen. En met het fraai meerstemmig gezongen ‘Morgen’ uit de musical Annie loop je weer opgewekt door naar de kaas en de zomerbroeken