De mannen van The Ruggeds namen al deel aan battles over de hele wereld, wonnen de wereldtitel UK b-boying, bereikten de finale in talentenjachten op tv en bewegen zich op de catwalk of in commercials van grote merken. Aan dans- en performance-ervaring geen gebrek. Daarnaast heeft The Ruggeds een eigen studio in Eindhoven. Maar ze willen meer en in het theater is het ze menens.

In Between Us, na het succesvolle Adrenaline hun tweede theatervoorstelling in Nederland, komen urban dance en acrobatiek samen met een vleugje slapstick, in een choreografie van Roy Overdijk. De performers kunnen wel tegen een stootje, en hebben, getuige de risico’s die ze nemen, een ijzersterk vertrouwen in elkaar. Danservaring is er genoeg en performen en dansen kan de volledig uit mannen bestaande cast.

Een beetje hangen, een avondje zappen, wat uitdagen, beetje vechten, soms trekken ze zich even terug; daarover gaat Between Us. Het is vast herkenbaar voor een groep mannen onder elkaar. Als vriendenclub komen ze zo nu en dan bij elkaar en wordt er gebatteld, waarbij ze elkaar afwisselen in het midden van de kring. Het vertoon van eigen kunsten en opbieden tegen elkaar levert altijd enthousiasme op in de theaterzaal en blijft interessant om naar te kijken.

Maar Between Us steunt niet alleen op zo’n herkenbaar fenomeen. De voorstelling bevat verschillende dansante scènes en dat zijn doorwrochte en krachtige groepsstukken waarin de dansers laten zien dat ze als collectief zeker niet onderdoen voor de individuele hoogstandjes tijdens de battles. Al vertonen ze die hoogstandjes ook feilloos synchroon. Er is ook een mooie scène waarin hun lichamen – ondersteboven steunend op hoofd en handen – een rond bouwwerk vormt waarin benen verweven raken en posities meerdere malen wisselen. Een levend altaar als ode aan vriendschap en vertrouwen.

Die dansscènes zijn het sterkst van Between Us. In de meer theatrale delen worden ideeën uitgesponnen om een maximaal effect te bereiken, waarbij met tijd en herhaling wordt gespeeld. Die slapstickachtige inzet werkt soms goed, maar op andere momenten duurt het net iets te lang om de aandacht vast te houden. Dat is jammer.

De vraag die de voorstelling oproept is wat die mannen nu echt bezig houdt, want daarvan krijg je niet echt hoogte. En met de keuze om er een mannen-onder-elkaar voorstelling van te maken, blijft Between Us een beetje een gesloten wereldje dat weinig ingangen biedt voor een andere blik. Toch is de indruk die vooral achterblijft na het zien van Between Us dat The Ruggeds er serieus werk van maken om hun theatrale potentieel te onderzoeken en niet op safe spelen. En met hun performatieve en choreografische kwaliteiten scheppen zij zeker verwachtingen.