Alle reacties

  • Avatar

    Van Dany op Zahira Mous: 'Zolang kader wit blijft, is échte diversiteit ver te zoeken'

    Foute opmerking Joost, Haiti1804 aanhalen is laag. Ik proef een boze witte man hier. Chill.

  • Avatar

    Van Jason op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Ik ken hem niet. Ben wel benieuwd. Is zijn werk divers?

  • Avatar

    Van Basmaarten op Zahira Mous: 'Zolang kader wit blijft, is échte diversiteit ver te zoeken'

    Inderdaad Joost…. dank je wel voor deze overstijgende wijze reactie.

  • Avatar

    Van Operadagen Rotterdam op Open brief lucky few: 'Wij zijn afhankelijk van makers die nu niets krijgen'

    De kunstenaars van nu zijn verbinders voor de samenleving van morgen.
    Denk aan de lange termijn. Dicht de kloof. Investeer.

  • Avatar

    Van Joost op Zahira Mous: 'Zolang kader wit blijft, is échte diversiteit ver te zoeken'

    Uiteindelijk leidt deze gedachtegang tot segregatie in de theaterwereld. Een controversiele gedachtegang, inderdaad. Toch. Er is op dit moment een belachelijke mate van disbalans en achterstand, maar de enige echte oplossing duurt helaas generaties van geduld, de vanzelfsprekende reeds lang begonnen vermenging van culturen, voordat dit gelijkgetrokken is.

    Er is echter simpelweg geen houdbaar alternatief. Want anders krijg je voortaan ‘zwart’ theater voor zwarte mensen, ‘blank’ theater voor blanke mensen, ‘geel’ theater voor… etcetera. Dit hele spreken in kleuren in plaats van individuen geeft hopelijk toch wel aan hoe absurd en geforceerd hokjesgedacht deze hele discussie is! En uit Amerika geimporteerd overigens, wat om uiteenlopende redenen geen goede sjabloon is voor ons allen hier.

    En vergelijk het eens met de genderdiscussie – hier worden de hokjes juist vol overtuiging afgebroken. We zijn niet langer man of vrouw, A of B, etcetera. Waarom kan dit dan niet met het hele zwart-wit denken? Is er dan nog een onverteerbare schuld te vereffenen, is de woede dan sterker is dan het verstand? Wat niet raar is gezien de geschiedenis, maar we willen toch ook geen Haiti 1804 natuurlijk.

  • Avatar

    Van Han Epskamp op 't Schaep met de 5 pooten

    Meest slechte musical ooit, een belediging voor het genre. Script is echt tenenkrommend slecht, Heertje is totaal niet geschikt voor zo’n soort klus.
    De humor is om te huilen en helemaal niet Amsterdams.
    Decor wordt onnodig vaak verschoven. Het spel is om te huilen, teksten worden afgedraaid en er is geen chemie tussen de spelers. De liedjes hebben weinig kracht, sommige worden zeer statisch gebracht, zelfs zitten op een kruk.
    Zelf een geweldig actrice als Ellen Pieters komt in dit misbaksel totaal niet tot haar recht. Ik heb nog nooit zoveel mensen weg zien liepen uit een voorstelling en in de pauze en de zaal was al niet vol toen het begon.

  • Avatar

    Van Fran op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Het is crisis en dan rollen er koppen. Deal with it.

  • Avatar

    Van Marga Wierenga op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Wij vinden het erg jammer dat Fred Delfsgauw niet gewaardeerd wordt met zijn voorstellingen het is een genot om naar te kijken net als de theater periscoop waar je altijd hartelijk wordt ontvangen en de uitstraling van zijn poppen die hij zelf creeerd. Hoe is het mogelijk dat aan zijn kunsten wordt getwijfeld .Hij is unieke poppenspeler die mensen kan boeien en entertainen. FRED DELSGAUW LIEVE GROET UIT PEKELA WAAR JE VOORSTELLINGEN OOK GEWARDEERD WORDEN.SUCSES

  • Avatar

    Van JJ Blekkink op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Ik heb meerdere voorstellingen van hem gezien. Het was gewoon geweldig. Jammer dat hij niet op zijn waarde wordt geschat! 😢

  • Avatar

    Van Afslag Eindhoven op Open brief lucky few: 'Wij zijn afhankelijk van makers die nu niets krijgen'

    Afslag Eindhoven ondersteunt dit initiatief enorm. Wat goed dat er op deze manier aandacht wordt gevraagd.

  • Avatar

    Van Daniel Seesink op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Met verbazing dit artikel gelezen. Onbestaanbaar dat Fred Delfgaauw op zo’n manier wordt afgeserveerd door mensen die deskundig zouden moeten worden geacht. Zijn prachtig vormgegeven karakters vertellen stuk voor stuk hele herkenbare verhalen over ‘hun’ leven. De gelaagdheid van die verhalen maakt het bijzonder interessant theater dat aanzet tot nadenken over jezelf. Iets dat in deze tijd node gemist wordt. Een herziening van de mening van de commissie zou dan ook zeer op zijn plaats zijn. Peeriscoop/studio Peer mag niet op deze manier eindigen. Peeriscoop heeft een grote waarde voor de stad Gorinchem en de trouwe toeschouwers die daar cultuur en kleinkunst komen beleven.

  • Avatar

    Van Theo Vogel op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Schandalig dat een aantal commissieleden beslissen over het lot van artiesten, die al jaren zeer gewaardeerd worden door een groot aantal bezoekers van hun optredens.
    Ik vraag me af of ze de laatste voorstelling King Lear van Fred Delfgaauw zelf gezien hebben. De recensies in vakbladen en kranten waren hierop lovend en als de commissieleden de voorstelling zelf gezien hebben dan hebben ze er niks van begrepen. Er zit wel degelijk een gelaagdheid in en boeit de voorstelling van begin tot eind. Fred Delfgaauw beheerst het poppenspel tot in perfectie. Zodra zijn hand in de pop verdwijnt ontstaat er een nieuwe persoonlijkheid die tot leven komt waarbij je direct vergeet dat het om een pop gaat. Fred Delfgaauw is al 40 jaar actief en het kan toch niet zo zijn, dat dit onderdeel van onze cultuur gaat verdwijnen.

  • Avatar

    Van Rosa Peters op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Fred Delfgaauw is een vakman en heeft zijn sporen allang verdiend. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het Fonds geen geld toekent aan zijn plannen. Niet alleen voor zijn eigen voorstellingen maar ook voor samenwerkingen met jonge theatermakers, die maar wat graag van hem willen leren. En dat gebeurt in het theater het best door te doen!

    Ik hoop van harte dat de overheid jullie artikel leest en al die andere stukken hierover. En dat ze meer middelen vrijmaken, niet alleen voor Fred maar voor meer zeer interessante makers. Want eenmaal kapot gemaakt, komen deze makers en groepen niet zomaar terug. En dat is werkelijk doodzonde.

  • Avatar

    Van Ilja Frie, hoofd marketing Theater de Purmaryn op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Al jaren programmeren we deze unieke en schitterende theatervorm en elke keer groeit het publiek. En na de voorstelling vergeten de mensen hun jas… Zo mooi, zo bijzonder, ontroerend, vervreemdend, hilarisch, intelligent en met zoveel lagen. Het is jammer voor én zonde (kapitaalvernietiging) van onze publieksopbouw dat Studio Peer geen subsidie meer krijgt. Studio Peer, Fred Delfgaauw heeft ondertussen een vaste plaats verdiend. En dat geldt ook voor Gnaffel. Het is de sector onwaardig dat deze discipline zich steeds weer tot aan de tanden moet wapenen om haar bestaansrecht te bevechten. Prachtige pioniers die het metier zo manmoedig doorgeven aan volgende generaties. En al zóu er eens een mindere productie bijzitten. Soit. Ook dat hoort bij een creatief proces. Met alle respect voor de commissies, vanuit persoonlijke overwegingen én professionele: heroverweeg uw keuzes en geef ons publiek wat het verdient.

  • Avatar

    Van Jeroen op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    @Denise

    ”Is poppentheater trouwens wel echt theater?”

    Waarom zou poppentheater geen echt theater zijn? Wat is ”echt theater”?

  • Avatar

    Van Paul R. Kooij op KØT

    Top voorstelling.

  • Avatar

    Van Miranda op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Fonds der podiumkunsten pleegt karaktermoord op een genre en op Fred Delfgaauw in het bijzonder. Het is nogal wat als na bijna 40 jaar succesvol in het vak je artistieke kwaliteit als zwak wordt beoordeeld en je producties (jawel, productieS) worden bestempeld met “weinig zeggingskracht”. De ervaring van mij, en met mij van vele anderen, getuige de veelzeggende reacties is totaal anders. Als ik een impressie zou moeten geven die ik telkens als ik een voorstelling van Fred Delfgaauw bezoek, beleef in de zaal dan is die als volgt: een aandachtig publiek dat zichtbaar geniet, soms een op fluisterende toon “wat geweldig he”, en als de laatste toon wegsterft is het even muisstil. Emoties komen los, mensen zijn tot tranen geroerd en een staande ovatie volgt. En dan komen de tongen los: publiek dat voor het eerst kennismaakt met de artiest Fred Delfgaauw zijn overweldigd en spreken in superlatieven. Ze pakken flyers mee en je hoort ze zeggen: “dit moet …. zien”. De trouwe fans van Fred komen weer uit een warm bad van 1,5 uur fantastisch beeldend theater. Beste Fonds der Posiumkunsten: Zou een productie met weinig zeggingskracht dit te weeg brengen? Zou een artiest die zwak is dit kunnen bewerkstelligen? Moeten we dan allemaal maar dezelfde soort producties programmeren in de theaters, net zoals we op TV moeten kijken naar spelshows met grachtengordelArtiesten die elkaar de bal toespelen en zichzelf zo waanzinnig leuk vinden? Kijk eens naar uzelf en de samenstelling van uw commissies.
    Ik vind dat de theaters en het publiek meer verdienen. En ik roep dan ook alle theaterdirecteuren op om het genre waarop nu karaktermoord is gepleegd juist te programmeren om publiek echte kunst te laten beleven en diversiteit te geven.
    En Fred Delfgaauw wil ik adviseren om via crowdfunding zijn producties en zijn warme theater Peeriscoop levend te houden. Als iedereen die hier een reactie heeft gegeven meedoet, is het beginnetje gemaakt.

  • Avatar

    Van Jack van Eijk op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Ik herken de analyse van de commissie t.a.v. Fred totaal niet. Nu heb ik geen verstand van theater maken; ik ben slechts een bezoeker, een consument die met het kopen van een kaartje besluit welke voorstelling ik wil zien. Zo heb ik reeds vier keer genoten van een voorstelling van Fred. Hij weet mij te boeien en ontroeren met zijn poppen voorstelling. Als je bovendien meer dan 30 jaar meedraait in de top, kun je niet als professional zo maar ‘afgeserveerd worden’. Tevens bewonder ik Fred z’n passie voor amateurs en aanstormende talenten. Fred en Studio Peer verdienen meer waardering. Bij deze een oproep aan de commissie om het besluit te heroverwegen.

  • Avatar

    Van Corrie. op De wereld van het poppenspel: 'Fonds slaat schandalig gat in beeldend theater'

    Vele voorstellingen van Fred Delfgaauw heb ik een of meerdere keren gezien .
    Steeds wist hij te boeien , te ontroeren met zijn unieke poppenspel .
    Fred Delfgaauw , een meesterverteller met een prachtige stem !
    Een groot gemis, als we niet meer naar een mooie voorstelling van
    Fred Delfgaauw kunnen gaan.

    Hopelijk is het niet te laat om op de genomen beslissing terug te komen.

  • Avatar

    Van Olivier op KØT

    Titel kan echt niet meer.